Hej,
czesto rozmawiamy na forum o kosztach auta: zakupie i orientacyjnych kosztach poczatkowych zwiazanych z naprawami. Jak czesc z Was wie kupilem niedawno 123 250 '78 z bardzo malym przebiegiem. Auto bez najmniejszych problemow przejechalo z Holandii do Polski pokonujac 1300km w 13h (w tym 45min drzemki i liczne tankowania). Auto przywiozlem tylko i wylacznie z mysla o przegladzie w Polsce i niebawem wraca do "ojczyzny". Ponizej przedstawiam liste czesci ktore wymienilem. Podaje celowo bez cen (edit: ceny uzupelnione), bo te zaleza od rabatow, ukladow, uzywka-nowka, producenta itp.
Jeszcze przed zakupem zauwazylem dwa objawy: silnik na D po rozgrzaniu mial zbyt niskie obroty i troszke nim telepalo oraz niewielkie drgania walu przy 65-80km/h. Auto trafilo do holenderskiego warsztatu (z polskimi mechanikami): wymienili kopulke i palec. Zalecili wymiane kabli WN, stwierdzili zuzycie podpory walu, paska wspomagania oraz lekki luz na jednej koncowce drazka. Po wymianie kopulki i palca silnik odzyl, ale nie na 100%.
Pacjent:
W123 250 '78 automat, 115.000kmZatem jeszcze przed przyjazdem i przegladem wymienilem oraz zamowilem w Polsce:
1. kopulka rozdzielacza,
2. palec rozdzielacza (pozycja 1 i 2 wraz z przejrzeniem auta w Holandii - 220Eu),
3. kable WN - (Beru - 280zl z przesylka),
4. podpora walu - (100zl),
5. pasek alternatora - profilaktycznie - okazalo sie ze slusznie - (60zl),
6. oleje Mobil i plyny (komplet: silnik, ASB, most, chlodniczy),
7. filtry (komplet: olej, ASB, powietrze, paliwo),
8. pasek wspomagania,
9. regulator napiecia (profilaktycznie - groszowa sprawa),
10. uszczelka pod pokrywe zaworow (zawsze wymieniam po zakupie przy regulacji zaworow),
11. swiece (6szt - profilaktycznie zdecydowalem wymienic),
12. klocki hamulcowe przod,
13. uszczelka miski ASB,
---Pozycje od 6 do 13 kupione zbiorczo i nie pamietam kosztow jednostkowych, calosc - 800zl (czesci nowe, Intercars z rabatem).
No. To na poczatek, zanim staruszek nie trafil jeszcze na "stol operacyjny" Pana Karbowniczka. Potem... :
14. poduszki silnika - nic nie wskazywalo, ale jednak wiek zrobil swoje i guma delikatnie rzecz ujmujac, nie byla juz w najlepszym stanie - (2x80zl= 160zl),
15. poduszka skrzyni i koncowka drazka kierowniczego - (150zl),
16. amortyzatory przednie - trzymaly bardzo dobrze, ale zaczynaly gubic olej, zatem 2 nowe Bilsteiny - (400zl),
17. odma - taki krotki kawalek gumy, a mial az 6 pekniec

- (130zl)
18. wydech - tlumik koncowy jest nowy, ale srodkowy i dwururka sa skorodowane, nie ma dziur, ale pewnie zamowie (poki co jeszcze sie nie zdecydowalem gdzie) - (Bosal: 1200zl, ASO: 1400zl),
19. prawe lusterko - tak dla bezpieczenstwa male odstepstwo od oryginalu (70zl),
20. listewki atrapy chlodnicy - komplet nowek z ASO - (320zl),
21. amortyzator drgan kolumny kierowniczej - stal na debowo

ale nic nie bylo czuc w trakcie jazdy - (120zl),
22. ogranicznik drzwi kierowcy - (60zl),
23. lozyska kol przednich - nie mialy wyczuwalnego luzu, ale po zdjeciu kol okazalo sie ze nadaja sie do wymiany - (2x120zl = 240zl),
24. wahacze gorne - zapewne troche na wyrost, ale lepiej teraz niz pozniej w Holandii za ciezkie Euro - (2x120zl = 240zl),
25. gumy wahaczy - (4x5zl = 20zl),
26. czujniki klockow hamulcowych - (10zl)
27. bolce zaciskow hamulcowych p+t - (48zl)
28. filtr wspomagania - (30zl)
29. ...
... a auto nadal na kanale i spodziewam sie, ze jeszcze kilka rzeczy dojdzie. Bede uzupelnial rozpiske.
Zdaje sobie prawe, ze czesc rzeczy jest robione na wyrost (klocki, regulator napiecia, wydech, lusterko, listewki) mozna by poczekac ... ale ile? Miesiac? Trzy? Moze rok? Trudno wyczuc. Wiem, ze wielu uzytkownikow nie zdecydowalo by sie na niektore wymiany uznajac, ze jeszcze pojezdzi (poduszki, lozyska, koncowka drazka). Wielu nie wyminilo by znacznej czesci rzeczy bo ma diesla

Pisze to jednak dla tych wszystkich, ktorzy uwazaja, ze kupia auto za 4-5tys i za 1tys zrobia wszystko co staruszkowi potrzebne. Powyzsza lista dotyczy auta z przebiegiem 112.000km w momencie zakupu. Auta ktore przejechalo bez problemow trase 1300km (wiem: ani to wyczyn, ani rekord) nie wykazujac przy tym zuzycia elementow ktore jednak okazaly sie do wymiany (zapewne nie ze wzgledu na ich wytluczenie lecz po prostu ze starosci).
Poki co na czesci wydalem 3.238zl (bez wydechu i robocizny oraz nie liczac wydatku w Holandii bo nie jest miarodajny dla polskiego rynku). Wszystkie czesci nowe (poza lusterkiem), w miare dostepnosci z oryginalu. Jezeli dokupie wydech (lekko liczac 1200 - 1400) oraz zaplace za robocizne to ... wyliczcie zatem sobie sami ile wynosi pakiet startowy w staruszku

Swoja droga - jadac te 1300km mialem wrazenie jazdy nowym autem, jechal jak po sznurku, niejednokrotnie 160km/h. Ciekaw jestem jakie beda wrazenia z jazdy gdy nie bedzie mini-drgan spowodowanych poduszkami, podpora i lozyska beda nowe, amortyzatory... Mysle, ze te 1300km uplynie dosc przyjemnie. Zwlaszcza ze oryginalny Becker laduje na polce a jego miejsce zajmie chwilowo cos co gra, a nie wyglada

Poza tym jakos te chromowane Beckery nie pasuja mi do 123.
EDIT - regulacja i czyszczenie gaznika 290zl.