Grzegi pisze:
Posiadasz jakieś dane nt. olejów firmy Motula ?? Chodzi mi o szczegółowe, temperatury, TBN, itd.
![[ok]](./images/smilies/ok.gif)
Oto dane i opisy podawane przez firmę MOTUL:
________________________________________
MOTUL 300V Le Mans 15W60
Wysokogatunkowy olej do silników 4 suwowych. Zaprojektowany do zastosowań profesjonalnych.
Oparty na bazie 100% syntetycznych Estrów - SAE 15W-60.
Produkt z serii 300V zaprojektowanej do zastosowań profesjonalnych. Syntetyczne estry oraz specjalne dodatki zmniejszające tarcie powodują znaczące zwiększenie wytrzymałości filmu olejowego, redukując tarcie w silniku, utrzymują pożądane ciśnienie oraz zmniejszają temperaturę silnika. Zapewniają bardzo dużą odporność na koksowanie w wysokich temperaturach. Wysoki margines bezpieczeństwa w wypadku zanieczyszczenia oleju przez paliwo. W 100% estrowa baza zapewnia niewielką zmianę parametrów oleju podczas użytkowania.
ZASTOSOWANIE:
Wyścigi, testy 24 godzinne, wszystkie rodzaje rajdów. Przygotowany specjalnie dla silników uzyskujących moce przekraczające standardy produkcyjne. Do silników, w których może dojść do zanieczyszczenia oleju przez paliwo. Znakomity do wyścigów na torze. Do silników benzynowych lub Diesla, normalnych lub z Turbo doładowaniem, do wszystkich rodzajów paliwa, - benzyna, ropa, LPG, metanol. NORMY: API SH / CF - CCMC G-4 / PD-2
REFERENCJE: NISMO - VENTURI - COURAGE competition- Quagliozzi HONDA…
Kolor Pomarańczowy
Klasa lepkości. SAE J 300 15W-60
Gęstość w temp. 15oC ASTM D 1298 0,892
Lepkość w temp. 100oC ASTM D445 24 mm2/s
Lepkość w temp. 40oC ASTM D445 179 mm2/s
Wskaźnik lepkości. ASTM D2270 164
Lepkość w temp. -15oC ASTM D5293 3400 mPa.s
Temperatura krzepnięcia. ASTM D97 < -39oC
Temperatura zapłonu. ASTM D92 244oC
Odparowanie wg testu NoacKa. NFT 60 161 8,2% wagowo
Liczba zasadowa TBN ASTM D 2896 9,3 mg KOH/g
________________________________________
MOTUL 300V Competition 15W50
Wysokogatunkowy olej do silników 4 suwowych. Zaprojektowany do zastosowań profesjonalnych.
Oparty na bazie 100% syntetycznych Estrów - SAE 15W-50.
Produkt z serii 300V zaprojektowanej do zastosowań profesjonalnych. Syntetyczne estry oraz specjalne dodatki zmniejszające tarcie powodują znaczące zwiększenie wytrzymałości filmu olejowego, redukując tarcie w silniku, utrzymują pożądane ciśnienie oraz zmniejszają temperaturę silnika. Zapewniają bardzo dużą odporność na koksowanie w wysokich temperaturach. Wysoki margines bezpieczeństwa w wypadku zanieczyszczenia oleju przez paliwo. W 100% estrowa baza zapewnia niewielką zmianę parametrów oleju podczas użytkowania.
ZASTOSOWANIE:
Wyścigi, testy 24 godzinne, wszystkie rodzaje rajdów. Przygotowany specjalnie dla silników po tuningu uzyskujących moce przekraczające standardy produkcyjne. Do silników, w których może dojść do zanieczyszczenia oleju przez paliwo. Znakomity do wyścigów na torze.,
Do silników benzynowych lub Diesla, normalnych lub z Turbo doładowaniem, do wszystkich rodzajów paliwa, - Bezyna, ropa, LPG, metanol.
NORMY: API SH / CF - CCMC G-4 / PD-2
REFERENCJE: JAGUAR - NISMO - VENTURI - BMW - TOYOTA - Kremer PORSCHE COURAGE competition - Labre competition - NISSAN - Sonauto PORSCHE…
Kolor Pomarańczowy
Klasa lepkości SAE J 300 15W-50
Gęstość w temp. 15oC ASTM D 1298 0,890
Lepkość w temp. 100oC ASTM D445 17,8 mm2/s
Lepkość w temp. 40oC ASTM D445 128 mm2/s
Wskaźnik lepkości ASTM D2270 154
Lepkość w temp. -15oC ASTM D5293 3400 mPa.s
Temperatura płynięcia. ASTM D97 < -39oC
Temperatura zapłonu. ASTM D92 232oC
Odparowanie wg testu Noac'ka. NFT 60 161 7,4% wagowo
Liczba zasadowa TBN ASTM D 2896 9,6 mg KOH/g
________________________________________
MOTUL 8100 E-TECH 0W30
Olej do silników benzynowych i wysokoprężnych
100% SYNTETYCZNY NA BAZIE ESTRÓW - SAE 0W-30
ZASTOSOWANIE
Do najnowszej generacji silników, wielozaworowych, wysokoprężnych i benzynowych, z turbodoładowaniem i bez, z wtryskiem paliwa i układem wydechowym z katalizatorem. Można go stosować z każdym rodzajem benzyny, olejem napędowym i gazem.
WŁAŚCIWOŚCI
Syntetyczna estrowa baza i specjalne dodatki przeciw zużyciowe dają w rezultacie wzrost wytrzymałości filmu olejowego. Daje to w efekcie zmniejszenie zużycia silnika, obniżenie zużycia paliwa oraz generalnie poprawę kultury pracy silnika.
Jako olej o długim okresie żywotności zwiększa bezpieczeństwo i wygodę stosowania. Niezależnie od zalecanej przez producentów samochodów długości okresu pomiędzy kolejnymi wymianami oleju, przez cały okres pracy utrzymuje najwyższą jakość. Redukuje zużycie paliwa o ok.3%.
NORMY ACEA A1/B1 API SL/CF
VW 503 00 / 506 00
UWAGI DLA UŻYTKOWNIKA
Wymiana oleju: zgodnie z zaleceniami producenta samochodu, w zależności od warunków użytkowania.
Olej 8100 może być mieszany zarówno z olejem mineralnym jak i syntetycznym.
Klasa lepkości SAE L 300 0W30
Gęstość w temp.15°C ASTM D 1298 0,844
Lepkość w temp.100°C ASTM D 445 9,8 mm2/s
Lepkość w temp.40°C ASTM D 445 54,7 mm2/s
Wskaźnik lepkości ASTM D 2270 171
Temperatura zapłonu ASTM D 92 234°C
Odparowanie NFT 60 161 9,7% wagowo
________________________________________
MOTUL 6100 SYNERGIE 5W40
Syntetyczny olej do dużej mocy silników nowej generacji.
ZASTOSOWANIE
Do silników o dużej mocy, wielozaworowych, wysokoprężnych i benzynowych, z turbodoładowaniem i bez, z wtryskiem paliwa i układem wydechowym z katalizatorem.
Można go stosować z każdym rodzajem benzyny, olejem napędowym i gazem płynnym.
WŁAŚCIWOŚCI:
zapewnia skuteczną ochronę przed mechanicznym (tarcie) i chemicznym zużyciem (pozostałości po spalaniu, korozją części metalowych, utlenianiu oleju), chroni silnik przed zanieczyszczeniem szlamem i osadem powstałym w procesie spalania, zwiększa efektywność działania silnika i obniża zużycie paliwa (o 1,5 do 2,6% ) oraz zmniejsza zużycie oleju (testy PORSCHE wymagają niższego poziomu lotności niż powszechnie stosowane testy NOACK), jako olej o długim okresie żywotności zwiększa bezpieczeństwo i wygodę stosowania. Niezależnie od zalecanej przez producentów samochodów długości okresu pomiędzy kolejnymi wymianami oleju, przez cały okres pracy utrzymuje najwyższą jakość.
API SJ/CF ACEA A3/B3
VW 500.00/505.00 (11/92) ROVER BMW - PORSCHE
UWAGI DLA UŻYTKOWNIKA
Wymiana oleju: zgodnie z zaleceniami producenta samochodu, w zależności od warunków użytkowania. Olej 6100 SYNERGIE może być mieszany zarówno z olejem mineralnym jak
i syntetycznym.
Klasa lepkości SAE J 300 5W40
Gęstość w temp.15°C ASTM D 1298 0,847
Lepkość w temp.100°C ASTM D 445 14,4 mm2/s
Lepkość w temp.40°C ASTM D 445 90 mm2/s
Lepkość w temp.-15°C ASTM D 5293 2950 mPa.s
Wskaźnik lepkości ASTM D 2270 166
Temperatura krzepnięcia ASTN D 97 <-36°C
Temperatura zapłonu ASTM D 92 216°C
Odparowanie NFT 60 161 5,8% wagowo
Liczna zasadowa TBN ASTM D 2896 8,8 mg KOH/g
________________________________________
MOTUL 6100 SYNERGIE 10W40
Olej do silników benzynowych i wysokoprężnych.
ZASTOSOWANIE
Do silników o dużej mocy, wielozaworowych, wysokoprężnych i benzynowych, z turbodoładowaniem i bez, z wtryskiem paliwa i układem wydechowym z katalizatorem.
Można go stosować z każdym rodzajem benzyny, olejem napędowym i gazem płynnym.
WŁAŚCIWOŚCI
Zapewnia skuteczną ochronę przed mechanicznym (tarcie) i chemicznym zużyciem (pozostałości po spalaniu, korozją części metalowych, utlenianiu oleju), chroni silnik przed zanieczyszczeniem szlamem i osadem powstałym w procesie spalania, zwiększa efektywność działania silnika i obniża zużycie paliwa (o 1,5 do 2,6% ) oraz zmniejsza zużycie oleju, jako olej o długim okresie żywotności zwiększa bezpieczeństwo i wygodę stosowania. Niezależnie od zalecanej przez producentów samochodów długości okresu pomiędzy kolejnymi wymianami oleju, przez cały okres pracy utrzymuje najwyższą jakość.
SAE 10W-40
API SJ/CF ACEA A3/B3
VW 500.00/505.00 (11/92) ROVER BMW PORSCHE MERCEDES Benz 229.1
UWAGI DLA UŻYTKOWNIKA
Wymiana oleju: zgodnie z zaleceniami producenta samochodu, w zależności od warunków użytkowania. Olej 6100 SYNERGIE może być mieszany zarówno z olejem mineralnym jak
i syntetycznym.
Klasa lepkości SAE J 300 10W40
Gęstość w temp.15°C ASTM D 1298 0,871
Lepkość w temp.100°C ASTM D 445 14,3 mm2/s
Lepkość w temp.40°C ASTM D 445 96,7 mm2/s
Lepkość w temp.-15°C ASTM D 5293 3150 mPa.s
Wskaźnik lepkości ASTM D 2270 153
Temperatura krzepnięcia ASTN D 97 <-33°C
Temperatura zapłonu ASTM D 92 222°C
Odparowanie NFT 60 161 11,7% wagowo
Liczna zasadowa TBN ASTM D 2896 8,9 mg KOH/g
________________________________________
MOTUL 4100 TURBOLIGHT 10W40
Olej uniwersalny do silników benzynowych i wysokoprężnych
Olej 4100 wywodzi się z linii prestiżowego oleju 6100 SYNERGIE.Cechuje go zbliżony poziom jakości, przy czym może sobie na niego pozwolić każdy kierowca i nadaje się do każdego typu pojazdu.
ZASTOSOWANIE:
Do silników wysokoobciążonych, wielozaworowych, wysokoprężnych, z wtryskiem paliwa i układem wydechowym z katalizatorem. Można go stosować z każdym rodzajem benzyny, olejem napędowym i gazem płynnym. Olej 4100 może być mieszany zarówno z olejem mineralnym jak i syntetycznym. WŁAŚCIWOŚCI:
Homologacja API SJ/CF ACEA A3/B3
Dopuszczenia VW(*) 500.00/505.00 i 501.01/505.00 (11/92), ROVER.
Klasa lepkości SAE J 300 10W40
Gęstość w temp.15°C ASTM D 1298 0,881
Lepkość w temp.100°C ASTM D 445 17,5 mm2/s
Lepkość w temp.40°C ASTM D 445 136 mm2/s
Lepkość w temp.-15°C ASTM D 5293 3350 mPa.s
Wskaźnik lepkości ASTM D 2270 143
Temperatura krzepnięcia ASTN D 97 <-36°C
Temperatura zapłonu ASTM D 92 225°C
Odparowanie NFT 60 161 5,8% wagowo
Liczna zasadowa TBN ASTM D 2896 8,8 mg KOH/g
________________________________________
MOTUL GEAR 300
100% syntetyczny olej przekładniowy SAE 75W-90
Zaprojektowany do samochodów rajdowych i po tuningu.
WŁAŚCIWOŚCI :
Bardzo dobre smarowanie redukuje tarcie a tym samym zużycie przekładni. Wytrzymuje ekstremalne warunki i zachowuje stabilność w wysokiej temperaturze. Zawiera dodatki typu EP, antypienne oraz inhibitory korozji. Zmiana oleju: według specyfikacji producenta oraz sposobu użytkowania.
ZASTOSOWANIE
Do wszystkich typów skrzyń biegów i przekładni głównych za wyjątkiem automatycznych. Wszystkie typy samochodów: wyścigowe, rajdowe, 4WD, pasażerskie etc. Wszędzie tam gdzie producent zaleca stosować olej o klasie lepkości 75W do 90. WYMIANA :
Zgodnie z zaleceniami producenta lub wg własnego uznania.
NORMY
API GL4 i GL5 / MIL-L-2105D
Klasa lepkości. SAE 75W90
Gęstość w temp. 15oC ASTM D1298 0,868
Lepkość w temp. 40oC ASTM D445 105 mm2/s
Lepkość w temp. 100oC ASTM 14,2 mm2/s
Wskaźnik lepkości. ASTM D2270 140
Temperatura krzepnięcia. ASTM D97 -39°C
Temperatura zapłonu. ASTM D 92 200oC
________________________________________
MOTUL GEARBOX
Olej przekładniowy zawierający dwusiarczek molibdenu. SAE 80W90
WŁAŚCIWOŚCI :
Bardzo dobre smarowanie redukuje tarcie a tym samym zużycie przekładni. Zawartość stałej substancji smarnej jaką jest dwusiarczek molibdenu powoduje bardzo dużą odporność na ekstremalne obciążenia, wibracje oraz wycisza głośne skrzynie biegów i przekładnie.
Zawiera dodatki typu EP, antypienne oraz inhibitory korozji.
ZASTOSOWANIE
Polecany do "głośnych" skrzyń biegów.
Wszystkie ręczne skrzynie biegów, oraz stałe przekładnie główne. NORMY
API GL4 AND GL5 / MIL-L-2105D
Klasa lepkości. SAE 80W90
Gęstość w temp. 15oC NF T 60 101 0,906
Lepkość w temp. 40oC NF T 60 100 142 mm2/s
Lepkość w temp. 100oC NF T 60 100 18 mm2/s
Wskaźnik lepkości. NF T 60 136 142
Temperatura krzepnięcia. NF T 60 105 -18oC
Temperatura zapłonu. NF T 60 118 204oC
________________________________________
MOTUL MOTYLGEAR
Półsyntetyczny olej przekładniowy SAE 75W-90
WŁAŚCIWOŚCI :
Bardzo dobre smarowanie redukuje tarcie a tym samym zużycie przekładni. Wytrzymuje ekstremalne warunki i zachowuje stabilność w wysokiej temperaturze. Zawiera dodatki typu EP, antypienne oraz inhibitory korozji. Zmiana oleju: według specyfikacji producenta oraz sposobu użytkowania.
ZASTOSOWANIE
Szczególnie zalecany do skrzyń biegów, w których ciężko wchodzą biegi. Do wszystkich typów skrzyń biegów i przekładni głównych za wyjątkiem automatycznych. Wszystkie typy samochodów: wyścigowe, rajdowe, 4WD, pasażerskie ...
Wszędzie tam gdzie producent zaleca stosować olej o klasie lepkości 75W do 90. WYMIANA :
Zgodnie z zaleceniami producenta lub wg własnego uznania
NORMY
API GL4 i GL5 / MIL-L-2105D
Klasa lepkości. SAE 75W90
Gęstość w temp. 15oC ASTM D1298 0,883
Lepkość w temp. 40oC ASTM D445 81 mm2/s
Lepkość w temp. 100oC ASTM 14,5 mm2/s
Wskaźnik lepkości. ASTM D2270 188
Temperatura krzepnięcia. ASTM D97 -48°C
Temperatura zapłonu. ASTM D 92 198oC
________________________________________
MOTUL DEXRON III
Półsyntetyczny olej do automatycznych skrzyń biegów i ukladów wspomagania
WŁAŚCIWOŚCI :
Bardziej płynny w niższych temperaturach niż oleje Dexron IIE (max. 2000 mPa.s przy temp. -20 C zamiast 3000), co pozwala na łatwiejszą zmianę biegów w niskich temperaturach. Posiada większą odporność na utlenianie niż standard Dexron® IIE, stabilność filmu olejowego w wysokich temperaturach. Zabezpiecza przed ścieraniem i korozją. Motul Dexron III jest najnowszym etapem rozwoju standardu Dexron:
Może być używany dla zastosowań gdzie są wymagane "DEXRON" "B DEXRON" "DEXRON II D" "DEXRON IIE" "DEXRON III".
ZASTOSOWANIE
Wszystkie zastosowania gdzie wymagane są standardy DEXRON® lub MERCON®:
Automatyczne skrzynie biegów, wspomagania kierownicy, hydrostatyczne transmisje napędu oraz inne hydrauliczne lub mechaniczne systemy, które wymagają standardów DEXRON® lub MERCON® Zmiana oleju: według specyfikacji producenta oraz sposobu użytkowania
NORMY: GENERAL MOTOR DEXRON® III F-30336
FORD MERCON® M 950805 AND M 941108
ALLISON C4-23472696, CATERPILLAR TO-2, VOITH
Kolor Czerwony
Gęstość w temp. 15oC NF T 60 101 0,857
Lepkość w temp. 100oC NF T 60 100 7,5 mm2/s
Lepkość w temp. 40oC NF T 60 100 36mm2/s
Wskaźnik lepkości. NF T 60 136 182
Lepkość w temp. -20oC ASTM D 2602 1200 mPa.s
Lepkość w temp. -40oC ASTM D 2602 14400 mPa.s
Temperatura krzepnięcia. NF T 60 105 -45o C
Temperatura zapłonu. NF T 60 118 208oC
________________________________________
pzdr

- S1