MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest pn sie 11, 2025 10:12 pm

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna
Autor Wiadomość
Post: czw paź 20, 2005 8:21 pm 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: ndz paź 09, 2005 1:28 pm
Posty: 1004
Lokalizacja: Pleszew
nie mogę znaleść w archiwum, a może nie było.....
gdzie podłączyć obrotonierz w 124 250 diesel tzn przy liczniku to wiem gdzie tylko gdzie drugie końce kabli bo nie mam wogóle kabla. wiem że na jeden z 3 bolcy ma iść +12V ale na który i co z dwoma pozostałymi.

dzięki za pomoc

może jakiś schemat???[luneta]


Na górę
 Tytuł:
Post: czw paź 20, 2005 10:35 pm 
Offline
Klubowicz

Rejestracja: śr lis 27, 2002 6:40 pm
Posty: 4100
Lokalizacja: Polska
Styki masz opisane z tylu na obrotomierzu. 1 jest do +, 2 to -, 3 podlaczenie do wyjscia W z alternatora, badz czujnika na wale.

Masz obrotomierz od diesla, czy benzyny? Ten ostatni ma czerwona skale, ktorej nie ma ten 1.

_________________
w123


Na górę
 Tytuł:
Post: pt paź 21, 2005 7:27 pm 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: ndz paź 09, 2005 1:28 pm
Posty: 1004
Lokalizacja: Pleszew
obrotomierz mam od diesla
a gdzie ten 3 kabelek??? gdzie dokładnie jest ten czujnik na wale lub/i to wyjści e z alternatora???


Na górę
 Tytuł:
Post: pt paź 21, 2005 7:40 pm 
Offline
postmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 26, 2003 7:02 pm
Posty: 6472
Lokalizacja: Ciecin
Ja jestem na etapie adaptacji benzynowego DZM'a do silnika diesla w W123 i mam takie coś, po niemiecku, ale z fotkami.

http://www.tobulus.de/extern/dzm/

Autor pisze, że każdą obrotkę da się podłączyć do "W", a W124 nie ma oryginalnie tego wyjścia z alternatora.

124 542 05 16 - ten jest oryginalny, czyli z pierwszego wyposażenia.

124 542 04 16 - ten jest dokładany

Nie kminię gdzie jest ten oryginalny czujnik w 124. Wychodzi na to, że w dzwonie skrzyni przy kole zamachowym (??).

_________________
123. W, S i C.


Na górę
 Tytuł:
Post: pt paź 21, 2005 8:17 pm 
Offline
Klubowicz

Rejestracja: śr lis 27, 2002 6:40 pm
Posty: 4100
Lokalizacja: Polska
(me: how) pisze:
Ja jestem na etapie adaptacji benzynowego DZM'a do silnika diesla w W123 i mam takie coś, po niemiecku, ale z fotkami.


Tutaj jest po polsku:
http://www.mb.org.pl/forum/showflat.php ... o=&fpart=1

Co do wyjscia W, to trzeba je wypuscic z alternatora (odwiedzic elektryka ? :). Czujnik na wale byl montowany tylko w wersjach z obrotomierzem i niestety nie da sie go przelozyc do wersji bez (jest co prawda nadlewek na obudowie kola zamachowego, ale nie ma w nim otworu).

_________________
w123


Na górę
 Tytuł:
Post: pt paź 21, 2005 8:27 pm 
Offline
postmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 26, 2003 7:02 pm
Posty: 6472
Lokalizacja: Ciecin
THX za link.

_________________
123. W, S i C.


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz paź 23, 2005 4:09 pm 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: ndz paź 09, 2005 1:28 pm
Posty: 1004
Lokalizacja: Pleszew
dzieki za pomoc


Na górę
 Tytuł:
Post: pn paź 24, 2005 8:24 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz maja 30, 2004 10:58 pm
Posty: 74
Lokalizacja: Lubliniec
(me: how) pisze:
Jhttp://www.tobulus.de/extern/dzm/

Autor pisze, że każdą obrotkę da się podłączyć do "W", a W124 nie ma oryginalnie tego wyjścia z alternatora.

124 542 05 16 - ten jest oryginalny, czyli z pierwszego wyposażenia.



jesli dobrze widze, autor dokladajac oryginalnie montowany obrotek kombinuje cos z kondensatorami i opornikami.

czy moglby ktos wyjasnic, po co ta zonglerka? ladnie prosze.

_________________

Pozdrowienia

wolf
White MB W201 2.0D


Na górę
 Tytuł:
Post: wt paź 25, 2005 9:41 am 
Offline
postmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 26, 2003 7:02 pm
Posty: 6472
Lokalizacja: Ciecin
Na szybko:

Na pewno jest opornik na głównym przwodzie alternator - obrotka, jako bezpiecznik w przypadku przetarcia kabla i zwarcia do masy, duży amperaż narobił by szkód, a diesel się telepie non-stop i o to nietrudno. Kabel trzeba położyć sensownie także ze względu na temperaturę, stąd izolacja na wężach.

Na schemacie pokazany jest jeszcze dodatkowy kondensator i opornik przy obrotce, które mają wyeliminować zakłócenia z alternatora.

Potencjometr można zmienić, żeby zwiększyć zakres regulacji na całym zakresie, czyli ustawić proporcje: skok wskazówki - ruch pedału, ale tu nie było potrzeby, bo obrotka jest od diesla. Zwiększeniem pojemności kondensatora, zwiększył wychył wskazówki na biegu jałowym, który powinien być na poziomie ok. 750 obr/min przy rozgrzanym silniku. Punktem odniesienia jest wydruk z ostatniego badania spalin i rzeczywiście jak byłem nie dawno na przeglądzie w DE to diagnosta przykładał jakiś czujnik do pokrywy zaworów i na wydruku AU jest analiza gazowa dla różnych wartości obrotów, w tym pierwsza dla biegu jałowego.


Sugestia, żeby zaopatrzyć się w cały zestaw oporników i po prostu próbować grać ich pojemnością i regulować potencjometrem.

Obrotomierz ze zdjęcia jest z pierwszego wyposażenia i ma nr 124 542 05 16 , czyli 144 impulsy. Ten drugi (jako ekstra wyposażenie) jest podobno konstrukcyjnie taki sam, tylko inaczej wyskalowany.

Cały czas wychodzi mi na to, że są trzy sposoby podłączenia, a wyjście W, to nie jest patent stosowany ani fabrycznie, ani przy dokładaniu obrotomierza w sposób "serwisowy".

Obrotomierz przed regulacją pokazywał na jałowym niewiele ponad 0, co wyjaśniało by dlaczego Dr. dobrzanowi wskazówka nie wychylała się żwawo, kiedy napędzał DZM'a wiertarką. :lol:

Jeśli napisałem jakąś wierutną bzdurę, to proszę o krytyczny komentarz, ale przygodę z lutownicą zakończyłem wraz z aktywnością na CB, a było to pod koniec ubiegłego wieku.

_________________
123. W, S i C.


Na górę
 Tytuł:
Post: wt paź 25, 2005 6:32 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz maja 30, 2004 10:58 pm
Posty: 74
Lokalizacja: Lubliniec
(me: how) pisze:
Na szybko:


dzieki.

rozumiem, ze facet nie podaj gotowca w postaci pojemnosci i rezystancji odpowiednich elementow?

_________________

Pozdrowienia

wolf
White MB W201 2.0D


Na górę
 Tytuł:
Post: wt paź 25, 2005 6:48 pm 
Offline
postmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 26, 2003 7:02 pm
Posty: 6472
Lokalizacja: Ciecin
wolf pisze:

rozumiem, ze facet nie podaj gotowca w postaci pojemnosci i rezystancji odpowiednich elementow?


Podaje, podaje. Niemiecka precyzja.

Oryginalnie były:

- potencjometr 22 kOhm
- kondensator 4,5 nF (zielony)

Dolutowano na płytce:

- kondensator 47 nF (obroty biegu jałowego)
- kondensator 2,2 nF + opornik 2,2 kOhm (jako filtr)

Dolutowano na kablu W - DZM:

- opornik 50-100 Ohm (jako bezpiecznik)


WAŻNE:
Część DZM'ów masę bierze w dwóch miejscach: z metalowej obudowy i przez wiązkę (żółty kabel). Warto jedno z tych połączeń odłączyć, bo przy podłączaniu zegara (ciągły plus) łatwo o zwarcie, które puszcza obrotomierz z dymem i to się przydarzyło autorowi strony.

_________________
123. W, S i C.


Ostatnio zmieniony wt paź 25, 2005 7:16 pm przez _me: how_, łącznie zmieniany 2 razy.

Na górę
 Tytuł:
Post: wt paź 25, 2005 7:09 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz maja 30, 2004 10:58 pm
Posty: 74
Lokalizacja: Lubliniec
teraz wszystko jasne.

mam nadzieje, ze moje poszukiwania obrotka niebawem dobiegna konca. popelnie wtedy jakies FAQ w jezyku polskim.

jeszcze raz thnx.

_________________

Pozdrowienia

wolf
White MB W201 2.0D


Na górę
 Tytuł:
Post: czw paź 27, 2005 7:09 pm 
Offline
postmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 26, 2003 7:02 pm
Posty: 6472
Lokalizacja: Ciecin
Właśnie zadzwonił uradowany Dr Dobrzan, że uruchomił obrotomierz od W124.

_________________
123. W, S i C.


Ostatnio zmieniony czw paź 27, 2005 7:11 pm przez _me: how_, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
 Tytuł:
Post: czw paź 27, 2005 7:10 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz lis 02, 2003 10:59 am
Posty: 851
Lokalizacja: Stargard (koło Kruszyna:))
No i jakby to powiedziec "WELL DONE" :))) zrobilem obrotke .. a w zasadzie zaadoptowalem obrotke od 124 diesla do 123 pod alternator:)) wszystko dziala pieknie i w przyszlosci jak tylko dorwe od 123 to zamieniam . ale jestem happy ze to dziala i da sie regulowac:))



Cytuj:
Dolutowano na płytce:

- kondensator 47 nF (obroty biegu jałowego)
- kondensator 2,2 nF + opornik 2,2 kOhm (jako filtr)


Oj Michu przeczytaj dokladnie :)) kondensator 47nF rownolegle do istniejacego zielonego o pojemnosci 4,5nf ale skad Ty wytrzasnales kondensator 2,2 nF i opornik 2,2 kOhm??? 2,2 kOhm owszem ale to oryginalny potencjometr ktory tam siedzi i nie musi byc zmieniany bo dziala bez zarzutu a opornik owszem ten co napisales nizej na kabel ale o pojemnosci 50 - 100 Ohm.... o kondensatorze 2,2 nF nie ma mowy .. chyab ze piszesz o adaptacji benzynowego czego jeszcze nei widzialem no ale rozmawialismy o dieslowskim..

_________________
W123 240D - 1978 "CONDOR" - rozstaliśmy się....
S211 320CDI - 2003 "WAVE" - poretrofitowany
S212 350CDI - 2013 "BIAŁAS" - poretrofitowany
W164 ML 320CDI - 2007 "CZARNY" - nieretrofitowany


Na górę
 Tytuł:
Post: czw paź 27, 2005 7:18 pm 
Offline
postmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 26, 2003 7:02 pm
Posty: 6472
Lokalizacja: Ciecin
dobrzan pisze:

Oj Michu przeczytaj dokladnie :)) kondensator 47nF rownolegle do istniejacego zielonego o pojemnosci 4,5nf ale skad Ty wytrzasnales kondensator 2,2 nF i opornik 2,2 kOhm??? 2,2 kOhm owszem ale to oryginalny potencjometr ktory tam siedzi i nie musi byc zmieniany bo dziala bez zarzutu a opornik owszem ten co napisales nizej na kabel ale o pojemnosci 50 - 100 Ohm.... o kondensatorze 2,2 nF


Ależ Doktorze, jak pan może?

Die Klemme W könnt Ihr im Prinzip einfach so anschließen. Ich habe auf Empfehlung noch eine RC-Glied (Tiefpass) davorgesetzt um Störungen von der Lichtmaschine herauszufiltern. Dazu müsst Ihr zwischen Klemme W und Minus am Drehzahlmesser einen Kondensator löten (2,2nF), ausserdem muss ein Widerstand (2,2kOhm) in die Klemme W Leitung eingelötet werden (vor den Kondensator, also zwischen Kondensator und Lichtmaschine). Das Ganze habe ich wieder mit Schrumpfschlauch versiegelt.


Und Du hast es "einfach so" angeschlossen, czyli nie zrobiłeś jeszcze filterka przeciwzakłóceniowego, o którym mowa wyżej i który jest na schemacie!

_________________
123. W, S i C.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl