Polecam lekturę ciekawej strony:
http://www.dur.ac.uk/r.g.bower/PoM/pom/pom.html
Jest to wykład: "The Physics of Motorsport" napisany przez dr Richarda Bowera z University of Durham.
A co do prędkości maksymalnej, to spróbujmy to razem policzyć:
siła oporów aerodynamicznych
F=0.5 * c *A * ro * v * v
(jest wprost proporcjonalna do gęstości osrodka, powierzchni czołowej ciała, współczynnika oporu i kwadratu prędkości);
inne straty (tarcie) pomijamy.
P = F * v
(Moc = siła * prędkość)
Wynik:
v = (2*P)^(1/3) / (c * A * ro)
Jak widzisz, prędkośc max. zależy wyłącznie od mocy silnika i oporów (tu tylko ośrodka).
Twój przykład z przerzutką nie uwzględnia tego, że na wyższych przełożeniach trzeba mocniej pedałować. Człowiek potrafi się zmusić przez chwile do większego wysiłku, silnik natomiast osiąga moc maksymalną i... koniec przyspieszania.
Co do Twojego planu: ponieważ silnik diesla wolnossący trudno podkręcić, radzę raczej, tak jak już to robili inni koledzy, poszukać innego samochodu lub wymienić silnik. A wtedy oczywiście, do wymiany: skrzynia + sprzęgło, most, zawieszenie, może nawet hamulce, być może wzmocnienie konstrukcji, opony, inne duperele, np. zegary - wyjdzie drożej niż zmienić auto.
Pozostaję z wyrazami szacunku, agresywność zero