Więc z tym systemem oczyszczania oparów benzyny jest tak. Strojąc swój KE w Jetroniku we Wrocku prowadziłem sobie dyskusję - pogłębioną analizę przyczyn różnych dziwnych zachowań układu i silnika. I wtedy się dowiedziałem, że np. w trakcie strojenia należy ten układ bezwzględnie "odłączyć", co zresztą potwierdza WIS. Nadto niesprawny filtr powoduje, że silnik zasysa zbyt dużą dawkę powietrza z układu oczyszczania oparów paliwa, co sprowadza się do ssania "lewizny". Trzeba również dbać o termozawór, który ten układ załącza (50 stopni ewentualnie 70 w późniejszych wersjach), bo inaczej ssie na zimnym i trzepie silnikiem. Zauważcie, że układ jest podłączony bezpośrenio do obudowy przepustnicy, przy czym zasysanie odbywać się powinno dopiero powyżej 3k RPM, a z "rozchuśtanym" układem może to być różnie, np. może podsysać w trakcie zchodzenia z obrotów z zamkniętą przepustnicą. Dodatkowo, co widać na schemacie, przez układ odbywa się również "napowietrzanie" zbiornika, co przy niesprawnym filtrze może powodować łapanie tamtędy powietrza - przez element 52/2. Podobnie jest zresztą z autami wyposażonymi w I generację ASR, gdzie filtr jest innej budowy i łapie powietrze bezpośrednio.
Patent to żaden szczególny wymysł, a poprostu zablokowanie elementu 53 w taki sposób, aby silnik nie mógł podsysać oparów paliwa przez filtr, ale jednocześnie jest zachowanie "zrzucanie" nadciśnienia z baku. Oczywiście rozwiązanie pozostaje bez wpływu na zasysanie powietrza do baku w miarę ubytku paliwa.
Nadmienić trzeba, że podobne rozwiązanie funkcjonuje w układach Motronic (mam w E320 coupe), tylko tam jest taki zawór sterowany elektrycznie. Z biegiem lat się zacina i również powietrze jest stale zasysane. SPrawność łatwo sprawdzić - powinien cykać. Jeśli nie cyka, trzeba go porządnie puknąć parę razy kluczem/młotkiem (delikatnie) i przywraca mu to chwilowo sprawność. Na dłuższą metę wymiana lub patencik... Wybór zależny od nastawienia proekologicznego. <br>
Dodano po 3 minutach.:<br> A i jeszcze odnośnie zapadania zbiornika, to jak najbardziej jest to spowodowane niesprawnością tego układu. Poświęcono temu uwagę w WIS.
