MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest pt sie 15, 2025 1:12 pm

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 38 ]  Przejdź na stronę 1 2 3 Następna
Autor Wiadomość
Post: śr mar 24, 2010 1:24 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lip 24, 2006 12:35 pm
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Witam!
Jako, że moje ostatnie traumatyczne doświadczenia z zawodowymi mechanikami zniechęciły mnie do korzystania z ich usług, postanowiłem zabrać się sam za naprawę mojej Laluni (W124 260E '92, przebieg 200kkm).
Objawy:
-widoczne wycieki oleju spod głowicy z przodu po lewej stronie
-wypluty kawałek uszczelki w tym rejonie
-ubytki oleju
-olej w układzie chłodzenia
Planowana naprawa:
-zdjęcie głowicy, wymiana uszczelki pod głowicą i pod deklem
-ocena stanu ślizgacza łańcucha rozrządu
-ocena i ewentualna wymiana uszczelniaczy zaworowych

Jako, że nigdy tego nie robiłem, prosiłbym bardziej doświadczonych kolegów o jakiś skrótowy poradnik.
Głównie chodzi mi o schematy ustawienia w GMP na znaki, momenty dokręcania ważniejszych śrub, na co zwrócić uwagę przy tej robocie. Im więcej fotek tym lepiej. Na Forum są niby podobne informacje, ale nie dotarłem do konkretnego tematu, zwłaszcza dla mojego silnika.
Pozdrawiam!

_________________
Wojtek P. (Borys)
--------------------------------------------------------
'92 MB 124 260E Lalunia - automat, gaz, poducha, elektryka
'94 BMW R1100GS Balbinka, '95 Honda NTV 650 Honoratka, '60 Awo 425S
ex - '88 MB 124 200TD


Na górę
 Tytuł:
Post: śr mar 24, 2010 1:40 pm 
Offline
postmajtek

Rejestracja: śr lis 25, 2009 11:33 am
Posty: 34
Najlepiej sprawdz na forum 124,tam jest caly topic jak to robic, i cala reszta wiedzy(forum Mercedes 201-124)


Na górę
 Tytuł:
Post: śr mar 24, 2010 5:37 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lip 24, 2006 12:35 pm
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Tak, rzeczywiscie, na razie dotarlem tylko do porady "zawiez mechanikowi, wyzygaj 650zl i za dwa dni po odbior"...
No koledzy, czy na prawde nikt nic nie potrafi mi pomoc?
Wiem ze sa jakies WISy czy inne EPC, ale ja sie w tym kompletnie nie rozeznaje, poza tym nie bardzo mam czas zeby sie teraz na nowo edukowac.
Dzisiaj poskladalem na nowo wtrysk (partacze poskladali go na silikon, przerwali jedna rurke), bo na tym polu tez nie domagal. Jutro chce sie zabierac za glowice i przydalyby mi sie jakies schematy czy cokolwiek.
Z tego co dzisiaj widzialem, bede musial chyba zdjac chlodnice, bo sie nie dobiore do przedniej pokrywy, visco pewnie tez trzeba zdjac jak i pasek wielorowkowy... Tyle na szybko dzisiaj wydumalem..
No wiec jak, pomozecie? :P
Pozdrawiam!

_________________
Wojtek P. (Borys)
--------------------------------------------------------
'92 MB 124 260E Lalunia - automat, gaz, poducha, elektryka
'94 BMW R1100GS Balbinka, '95 Honda NTV 650 Honoratka, '60 Awo 425S
ex - '88 MB 124 200TD


Na górę
 Tytuł:
Post: śr mar 24, 2010 6:18 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2628
Lokalizacja: Jaktorów
Pasek i wiskozę zostawiasz.
Wykręcasz napinacz łańcucha, kółko wałka rozrządu. Odkręcasz wsporniki regulatorów luzu zaworowego. Kolektory wydechowe. Mufkę od pompy wody.
Przedni górny dekiel osłaniający kółko wałka.
Musisz doprowadzić do tego aby głowica była uwolniona - można odkręcić albo zoatawić kolektor ssący.
Odkręcasz śruby mocujące głowicę - specjalny klucz - określona kolejność.
Dzwigiem unosisz głowicę - ręcznie można sobie złamać kręgosłup i zniszczyć powierzchnię uszczelniającą.
Testujesz śruby mocujące na rozciągnięcie - najlepiej wymienić na nowe.
Robisz serwis głowicy, docieranie zaworów, wymiana uszczelniaczy, może i wymiana prowadnic.
Djaesz głowicę do docierania - ostatecznie planowania + sprawdzenie szczelności ciśnieniowe.
Składasz w odwrotnej kolejności ;-)
Dokładne opisanie czynności zajęło by kilka stron tekstu.

_________________
Pamiętaj, że Mercedes daje znać, że go coś boli. Nie bagatelizuj oznak słabości.
190E 2.6 - bez LPG - Megasquirt 3.
Chcesz coś naprawić? skonstruować? - www.ldl-elektronika.pl


Na górę
 Tytuł:
Post: śr mar 24, 2010 9:56 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lip 03, 2009 7:23 am
Posty: 191
Lokalizacja: okolice Opola
tu masz wszystko opisane po ingliszu krok po kroku:

dla m103

http://www.mbclub.co.uk/forums/engine/4 ... -m103.html

dla m104:

http://www.continentalimports.com/ser_ic100345.html

w jednym i drugim opisie znajdziesz istotne wskazówki

_________________
Mercedes-Benz W126 1988r 260SE, m103 3,0 EFI


Na górę
 Tytuł:
Post: śr mar 24, 2010 10:06 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2628
Lokalizacja: Jaktorów
Po tych zdjęciach - jeszcze mi się coś przypomniało:
Przed robotą myjką ciśnieniową wyczyścic silnik - inaczej nawalimy w niego błota.

_________________
Pamiętaj, że Mercedes daje znać, że go coś boli. Nie bagatelizuj oznak słabości.
190E 2.6 - bez LPG - Megasquirt 3.
Chcesz coś naprawić? skonstruować? - www.ldl-elektronika.pl


Na górę
 Tytuł:
Post: czw mar 25, 2010 10:52 am 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lip 24, 2006 12:35 pm
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
O to mniej wiecej chodzilo. Dzieki chlopaki!
Jakos przebrne przez ta instrukcje po angielsku. Mam nadzieje, ze mi tylko kluczy nie zabraknie, bo cos tych torxów to ja u siebie za duzo nie widze :)
Przy V8 widzialem, ze chlopaki sciagaja cale walki rozrzadu, tutaj widze ze nie jest tak wesolo. No nic, mam nadzieje ze jakos sobie poradze :)
Dzieki raz jeszcze i szykujcie cierpliwosc na moje pytania :)
Pozdrawiam! <br>Dodano po 11 godzinach. 44 minutach.:<br> No dobra. Przebrnalem przez instrukcje rozbiorki i mam kilka watpliwosci:
1. Po pierwsze i najwazniejsze, nie ma tam slowa o ustawieniu silnika na znaki przed demontazem glowicy. Przeciez MB nie jest tak wspanialy, ze walek rozrzadu chodzi niezaleznie od wału :). Gdzie i co ustawic, zeby pozniej dobrze poskladac? (moze zaznaczyc markerem na wale i kole zebatym pozycje?).
2. Z tego co widze, lepiej wyjac walek rozrzadu niz odkrecac od niego samo kolko. Dobrze to rozumiem?
3. Jaka kolejnosc odkrecania/zakrecania srub mocujacych glowice? O momenty zapytam pozniej :P.
4. Co oznacza: "Testujesz śruby mocujące na rozciągnięcie - najlepiej wymienić na nowe." Które śruby i osochozi?
5. Czy odkrecac kolektor wydechowy od glowicy czy jednak mordowac glowice wraz z nim? Boje sie, ze powykrecam z glowicy te szpilki a poznie beda sie same wykrecaly w trakcie eksploatacji..
6. Kolektor dolotowy wraz z calym wtryskiem widze ze mozna zostawic na miejscu. Dobrze to rozumiem? Da rade dojsc do wszystkich srub mocujacych ten kolektor do glowicy bez zdejmowania aparatury wtryskowej wraz z klapą?

Ciąg dalszy pytań nastąpi. Prosze o odpowiedz na szybko na ostatnie pytanie. Jesli nie musze sciagac wtrysku to dzisiaj bym go zalozyl spowrotem, sprawdzil czy wszystko dobrze chodzi i wymyl silnik dokladnie z calego syfu 18-letniego.
Pozdrawiam!

_________________
Wojtek P. (Borys)
--------------------------------------------------------
'92 MB 124 260E Lalunia - automat, gaz, poducha, elektryka
'94 BMW R1100GS Balbinka, '95 Honda NTV 650 Honoratka, '60 Awo 425S
ex - '88 MB 124 200TD


Na górę
 Tytuł:
Post: czw mar 25, 2010 11:22 am 
Offline
Klubowicz

Rejestracja: śr lis 27, 2002 6:40 pm
Posty: 4100
Lokalizacja: Polska
Borys pisze:
1. Po pierwsze i najwazniejsze, nie ma tam slowa o ustawieniu silnika na znaki przed demontazem glowicy. Przeciez MB nie jest tak wspanialy, ze walek rozrzadu chodzi niezaleznie od wału :). Gdzie i co ustawic, zeby pozniej dobrze poskladac? (moze zaznaczyc markerem na wale i kole zebatym pozycje?).

Znaki sa nabite na stale, ale mozesz sobie cos namalowac [zlosnik] i ustawiasz rozrzad przy skladnia, bo przy rozkladaniu masz chyba dobrze ustawione, bo inaczej silnik by nie chodzil [zlosnik]

Borys pisze:
3. Jaka kolejnosc odkrecania/zakrecania srub mocujacych glowice? O momenty zapytam pozniej :P.

Tutaj skorzystaj z VIS.

Borys pisze:
4. Co oznacza: "Testujesz śruby mocujące na rozciągnięcie - najlepiej wymienić na nowe." Które śruby i osochozi?

O te, o ktore pytales wyzej ;)

Borys pisze:
5. Czy odkrecac kolektor wydechowy od glowicy czy jednak mordowac glowice wraz z nim? Boje sie, ze powykrecam z glowicy te szpilki a poznie beda sie same wykrecaly w trakcie eksploatacji..

Jak je przykrecisz to same sie nie odkreca ;) Tarcie dziala, o ile jest prawidlowy moment.

_________________
w123


Na górę
 Tytuł:
Post: czw mar 25, 2010 5:35 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lip 03, 2009 7:23 am
Posty: 191
Lokalizacja: okolice Opola
Borys pisze:
4. Co oznacza: "Testujesz śruby mocujące na rozciągnięcie - najlepiej wymienić na nowe." Które śruby i osochozi?

Sruby mocujące głowicę do bloku - mierzy się je czy się przypadkiem nie wyciągnęły, dane znajdziesz w VIS. Teoretycznie taka śruba nadaje się do ponownego użycia gdy palcami zdołasz ją wkręcić do końca. Jak zmieniać śruby to na oryginały MB, bo zamienniki sa kiepskie już wolałbym założyć stare oryginalne.

Borys pisze:
6. Kolektor dolotowy wraz z calym wtryskiem widze ze mozna zostawic na miejscu. Dobrze to rozumiem? Da rade dojsc do wszystkich srub mocujacych ten kolektor do glowicy bez zdejmowania aparatury wtryskowej wraz z klapą?

lepiej najpierw zdjąć głowicę z całym kolektorem dolotowym, tak samo najpierw założyć kolektor a później osadzić głowicę

AHA! nie zapomnij "zresetować" napinacza łańcucha rozrządu przed montażem.

to tak na szybko, jak coś to pytaj. Dane z VIS też mam gdzieś na PDF-ach tylko teraz mi się szukać nie chciało

_________________
Mercedes-Benz W126 1988r 260SE, m103 3,0 EFI


Na górę
 Tytuł:
Post: czw mar 25, 2010 7:53 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lip 24, 2006 12:35 pm
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Panowie, wielgachne dzieki za pomoc. Nie mam niestety VIS-a, dlatego prosilbym o wysublimowanie danych potrzebnych mi do tej operacji.
Mysle, ze juz wszystko bede wiedzial, dzieki powyzszym informacjom.
Brakuje mi tylko tych kolejnosci rozkrecania szpilek glowicy (oraz ich dokrecania), momentow i gdzie sie znajduja znaki.
"Zresetowac napinacz"? Co to oznacza? Jak to zrobic? :)
Kolejne pytania zapewne padna niebawem, jak juz glowica zawisnie na podnosniku :).
Pozdrawiam!

_________________
Wojtek P. (Borys)
--------------------------------------------------------
'92 MB 124 260E Lalunia - automat, gaz, poducha, elektryka
'94 BMW R1100GS Balbinka, '95 Honda NTV 650 Honoratka, '60 Awo 425S
ex - '88 MB 124 200TD


Na górę
 Tytuł:
Post: pt mar 26, 2010 7:02 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lip 03, 2009 7:23 am
Posty: 191
Lokalizacja: okolice Opola
Borys pisze:
"Zresetowac napinacz"? Co to oznacza? Jak to zrobic?


po wyjęciu powinno się go złożyć do pozycji wyjściowej, tak aby się sam ustawił do napięcia łańcucha. W sumie jest to bardzo ważne gdy wymieniamy łańcuch, alby napinacz go nie zerwał.

sprawdzanie wyciągnięcia śrub, momenty i kolejność dokręcania głowicy:


Obrazek

_________________
Mercedes-Benz W126 1988r 260SE, m103 3,0 EFI


Na górę
 Tytuł:
Post: pt mar 26, 2010 9:23 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lip 24, 2006 12:35 pm
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
oress wielkie dzieki za diagramy, bedzia pomocne i to bardzo.
Czy odkrecanie glowicy przeprowadzic w odwrotnej kolejnosci (od 14 do 1)?

_________________
Wojtek P. (Borys)
--------------------------------------------------------
'92 MB 124 260E Lalunia - automat, gaz, poducha, elektryka
'94 BMW R1100GS Balbinka, '95 Honda NTV 650 Honoratka, '60 Awo 425S
ex - '88 MB 124 200TD


Na górę
 Tytuł:
Post: pt mar 26, 2010 11:47 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt sty 23, 2007 5:41 pm
Posty: 1636
Lokalizacja: wwa yelonki
Ogólna zasada jest taka, że głowicę odkręcasz od zewnątrz do środka, a przykręcasz od środka do zewnątrz.

_________________
126.045
fb.com/waxclusive


Na górę
 Tytuł:
Post: sob mar 27, 2010 1:19 pm 
Offline
postmajtek

Rejestracja: sob wrz 08, 2007 10:15 pm
Posty: 48
Lokalizacja: Warszawa
Panowie, ja jeszcze z takim pytaniem.
Czy planowanie głowicy przed jej ponownym założeniem jest bezwzględnie konieczne, czy może się obyć bez jeżeli nie widać uszkodzeń / nalotów.

Mam tu na myśli zdejmowanie głowicy do remontu, kiedy sama uszczelka głowicy była OK.

_________________
300CE 90r


Na górę
 Tytuł:
Post: sob mar 27, 2010 1:54 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lip 24, 2006 12:35 pm
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
To ja sie przylacze do pytania. Czy przy robieniu uszczelki tez nalezy bezwzglednie planowac glowice? Czytalem, ze dopiero po przekroczeniu okreslonej odchylki nalezy to zrobic. Jesli tak, to jakiego rzedu musi byc to odchylka, zeby kwalifikowac glowice do planowania.

_________________
Wojtek P. (Borys)
--------------------------------------------------------
'92 MB 124 260E Lalunia - automat, gaz, poducha, elektryka
'94 BMW R1100GS Balbinka, '95 Honda NTV 650 Honoratka, '60 Awo 425S
ex - '88 MB 124 200TD


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 38 ]  Przejdź na stronę 1 2 3 Następna

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl