MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest czw lip 17, 2025 9:20 pm

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 14 ] 
Autor Wiadomość
Post: pn lis 12, 2012 11:15 pm 
Offline

Rejestracja: pn maja 10, 2010 3:54 pm
Posty: 0
Lokalizacja: Toruń
Drodzy Miłośnicy Mercedesów

Na wstępie się przywitam, jest to mój pierwszy post, choć od dawna wnikliwie czytam forum.
Jak wszyscy w tym gronie kocham Mercedesy i nie zamierzam się leczyć.
Żona mnie wspiera i już dawno pogodziła się z zaistniałą sytuacją.

Kilka lat posiadam W124 320 CE. Auto Kupiłem w stanie idealnym, założyłem gaz i przejechało u mnie bezawaryjne blisko 100 kkm. Od dłuższego czasu pojawił się problem. Postanowiłem zwrócić się o pomoc, bo nie ma już sił i pomysłów.
Proszę o rady speców od HFM a szczególnie Mr_Simon'a.

Opis problemu (tak samo gaz i benzyna):

Auto działa sprawnie tylko jak jest całkowicie zimne i to przez ok. minute, max 1 km.
Jest pełna moc, zero niekorzystnych objawów.
Po upływie ok. minuty, zaczynają się niestabilności biegu jałowego i brak mocy (szczególnie w dolnym zakresie obrotów).
Objawy czasem są tak silne, że trudno ruszyć z miejsca, załączenie klimy lub wspomagania kierownicy powoduje gaśnięcie silnika.


Diagnostyka wykazuje błąd czujnika wału korbowego

Według Carsoft 7.4 - 25 Crankshaft posision sensor/ Crankshaft Hall-effect sensor: faulty
Według HFMScan - 067, Post, ACTUAL Crankshaft position sensor not recognised/implausible.

Dawno temu KTS Boscha i oryginalna stardiagnoza stwierdziły błąd czujnika wałka rozrządu.
Po zdjęciu wtyczki z czujnika wałka auto jeździ tak samo źle.
Sporadycznie pojawiają się błędy: czujnika temp powietrza, sonda - uboga mieszanka i przepływomierz.


Co zostało zrobione:

- przejrzana wiązka, usunięto wiele zapalnych miejsc
- przewód czujnika wałka został wykonany od nowa (ekranowany) od samych pinów kompa
- wymienione na inne (używane) 2 czujniki wałka, 1 czujnik wału, przepływka
- sprawdzone stardiagnozą działanie nastawnika rozrządu
- Sprawdzone punkty masowe

Jeden myślący diagnosta podłączył oscyloskop 2 kanałowy i oglądał przebiegi wykresów czujników wału i wałka.
W czasie jazdy na wykresach widać, że chwilowo desynchronizują się przebiegi. Kształt sygnałów się nie zmienia,
jednak sygnał z rozrządu nie pokrywa się z pikiem GMP wału.
Ten sam diagnosta wymienił ECU na inne identyczne i dalej błąd ten sam.

- rozebrany na cały rozrząd, wymieniony łańcuch (były luzy na ogniwach), ślizgi zostały - były idealne
- Wyjęte koło dwumasowe - magnesik jest w stanie idealnym
- na pinach komputera oscyloskop wykazuje że czujniki wału i wałka żyją

Brak pozytywnych efektów przeprowadzonych zmian.
Jak wspomniałem auto jest w stanie bardzo dobrym, nie walone, żaden papudrun przy nim nigdy nie grzebał.

Pozdrawiam i czekam na Wasze sugestie, czy ktoś z Was miał podobne objawy?

_________________
W124 320 CE '93
Jeep Cherokee XJ 4.0 '89
ex. W201 190 E 1.8 '91
ex. W123 230 CE '82

To Benz or not to Benz, there's no question!


Na górę
Post: wt lis 13, 2012 8:54 am 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lip 15, 2005 10:51 am
Posty: 898
Numer GG: 5048999
Lokalizacja: Dębno [ZMY]
Błąd mówi o nierozpoznanym sygnale, przyczyn może być od zaśniedziałych styków, uszkodzonych przewodach po uszkodzony moduł HFM

Trzeba trochę pomierzyć:

1. Napięcie czujnika położenia wału korbowego:
- włóż we wtyczkę przewody miernika i ustaw go na sprawdzenie napięcia V
- włącz zapłon i sprawdź jakie pokazuje napięcie - prawidłowe powinno wynosić > 0.4V
- uruchom silnik i niech pracuje na biegu jałowym - sprawdź napięcie - prawidłowe powinno wynosić > 1V

2. Rezystancja czujnika położenia wałka rozrządu - zapłon wyłączony:

- odłącz wtyczkę nr 2 od ECU i włóż przewody od miernika: plus do pinu nr 30 a minus do pinu nr 29
- ustaw miernik na sprawdzenie rezystancji i sprawdź wartość - prawidłowa powinna zawierać się miedzy 700-1400 ohm
- odłącz wtyczkę nr 1 od ECU, odłącz wtyczkę minusową od pinu nr 29 i podłącz do pinu 32 wtyczki nr 1 od ECU, wtyczka nr 2 od miernika pozostaje we wtyczce nr 2 ECU
- ustaw miernik na sprawdzenie rezystancji i sprawdź wartość - prawidłowa powinna wynosić > 20 kohm

Jeżeli wartości będą inne to do przeglądnięcia lub wymiany czujnik

3. Napięcie czujnika położenia wałka rozrządu:
- włóż we wtyczkę przewody miernika i ustaw go na sprawdzenie napięcia V
- uruchom silnik i niech pracuje na biegu jałowym - sprawdź napięcie - prawidłowe powinno być większe od 0.2V

4. Rezystancja czujnika położenia wału korbowego - zapłon wyłączony:
- odłącz wtyczkę nr 2 od ECU i włóż przewody od miernika: plus do pinu nr 8 a minus do pinu nr 19
- ustaw miernik na sprawdzenie rezystancji i sprawdź wartość - prawidłowa powinna zawierać się miedzy 900-1600 ohm
- odłącz wtyczkę nr 1 od ECU, odłącz wtyczkę minusową od pinu nr 19 i podłącz do pinu 32 wtyczki nr 1 od ECU, wtyczka nr 2 od miernika pozostaje we wtyczce nr 2 ECU
- ustaw miernik na sprawdzenie rezystancji i sprawdź wartość - prawidłowa powinna wynosić > 20 kohm

Jeżeli okaże się, że oba czujniki są sprawne to do wymiany bądź naprawy Moduł HFM, ale piszesz, że był podmieniany. Napisz w temacie o wynikach pomiarów.

_________________
VW PASSAT B4 1.9TDI

CHRYSLER SEBRING 2.7 V6 2004r. - ex
JEEP GRAND CHEROKEE LTD 4.7 V8 1999r. - ex

BEZ GWIAZDY NIE MA JAZDY!!!

W124 E220 1995r. - ex
W124 250D 1992r. - ex
W124 200E 1991r. / E220 1994r. - SZCZEPAN - ex


Na górę
Post: wt lis 13, 2012 11:27 am 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 16, 2007 10:10 am
Posty: 71
Lokalizacja: Wrocław
Dr.Benz pisze:
- przejrzana wiązka, usunięto wiele zapalnych miejsc

Miałem do czynienia z wiązką od M104 z S280 z 1993r. w mojej nie było tak jak to opisałeś "miejsc zapalnych", po prostu "dotknięta ludzką ręką" czyt. zdjęta z silnika nadawała się wyłącznie do kompletnej odbudowy (za wyjątkiem właśnie tych ekranowanych przewodów czujnika wału, wałka rozrządu i czujników spalania stukowego). Nawet izolację przewodów do cewek zapłonowych zalanych w tej gumie szlag trafił. Nie wiem czy sam to sprawdzałeś czy ktoś Ci to robił, po za tym wydaje mi się, że przy zmiennych fazach rozrządu ustawienie wałka rozrządu względem wału korbowego nie musi "grać".
Nie mam jeszcze wiedzy praktycznej ale zastanawiam się co powinno się dziać z pracą silnika po odpięciu wtyczki z nastawnika wałka rozrządu?
Szukając wszelkich informacji dot. HFM-u (kompletuje informację na ten temat przygotowując się do swapa swojego M103 na M104) natrafiłem na post dot. HFMscan-a i problemów właściciela E220 z HFM w jego M111.960 dokładnie chodziło o adaptację przepustnicy. Może udałoby się skorzystać z pomocy twórcy tego programu bodajże Miszy? Teraz jestem na innym kompie ale w domu chyba zapisałem gdzieś link do tego postu jak go znajdę to mogę Ci podesłać. Zresztą pamiętam, że kolega mr_simon też pomagał w tamtej sprawie.

_________________
Brajtas od zawsze miłośnik gwiazdy!
W124 260E '88 swap 280E (M104.944 engine from W140) + Getrag (717.404 Gearbox from W201 2.5 16V Cosworth)
ex:
W123 250 '81 M123, MB 100D 2.4D '91, W201 2.0D '88 OM601, W124 200TE '89 M102, W124 200E ASB '92 M111


Na górę
Post: wt lis 13, 2012 11:40 am 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lip 15, 2005 10:51 am
Posty: 898
Numer GG: 5048999
Lokalizacja: Dębno [ZMY]
brajtas pisze:
Nie mam jeszcze wiedzy praktycznej ale zastanawiam się co powinno się dziać z pracą silnika po odpięciu wtyczki z nastawnika wałka rozrządu?


Silnik powinien pracować dalej, czujnik służy do tego, aby silnik odpalił prawidłowo. Jeżeli czujnik będzie uszkodzony, silnik nie odpali w ogóle bądź ciężko.

_________________
VW PASSAT B4 1.9TDI

CHRYSLER SEBRING 2.7 V6 2004r. - ex
JEEP GRAND CHEROKEE LTD 4.7 V8 1999r. - ex

BEZ GWIAZDY NIE MA JAZDY!!!

W124 E220 1995r. - ex
W124 250D 1992r. - ex
W124 200E 1991r. / E220 1994r. - SZCZEPAN - ex


Na górę
Post: wt lis 13, 2012 12:01 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 16, 2007 10:10 am
Posty: 71
Lokalizacja: Wrocław
mr_simon nie chodziło mi o czujnik położenia wałka rozrządu ale o nastawnik.

_________________
Brajtas od zawsze miłośnik gwiazdy!
W124 260E '88 swap 280E (M104.944 engine from W140) + Getrag (717.404 Gearbox from W201 2.5 16V Cosworth)
ex:
W123 250 '81 M123, MB 100D 2.4D '91, W201 2.0D '88 OM601, W124 200TE '89 M102, W124 200E ASB '92 M111


Na górę
Post: wt lis 13, 2012 12:40 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lip 15, 2005 10:51 am
Posty: 898
Numer GG: 5048999
Lokalizacja: Dębno [ZMY]
Czyli przepustnicę. Zapewne przejdzie w tryb awaryjny z powodu braku sterowania.

_________________
VW PASSAT B4 1.9TDI

CHRYSLER SEBRING 2.7 V6 2004r. - ex
JEEP GRAND CHEROKEE LTD 4.7 V8 1999r. - ex

BEZ GWIAZDY NIE MA JAZDY!!!

W124 E220 1995r. - ex
W124 250D 1992r. - ex
W124 200E 1991r. / E220 1994r. - SZCZEPAN - ex


Na górę
Post: wt lis 13, 2012 12:49 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 16, 2007 10:10 am
Posty: 71
Lokalizacja: Wrocław
nie o chodzi mi o przepustnicę. Wałek rozrządu ten od zaworów ssących ma czujnik położenia usytuowany na głowicy od strony kolektorów dolotowych a nastawnik zmieniający fazy rozrządu od czoła silnika. O ten nastawnik mi chodzi, idzie do niego płaska kostka z dwoma pinami.

_________________
Brajtas od zawsze miłośnik gwiazdy!
W124 260E '88 swap 280E (M104.944 engine from W140) + Getrag (717.404 Gearbox from W201 2.5 16V Cosworth)
ex:
W123 250 '81 M123, MB 100D 2.4D '91, W201 2.0D '88 OM601, W124 200TE '89 M102, W124 200E ASB '92 M111


Na górę
Post: wt lis 13, 2012 2:22 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: wt maja 29, 2012 1:54 pm
Posty: 93
W zakresie obrotów 0-2000 nastawnik nie jest zasilany, więc w tym zakresie obrotów nic się nie będzie działo. Zasilanie pojawia się w przedziale 2000-4500 i ponownie znika po przekroczeniu 4500 obrotów.
Tam sygnały nie będą się zgrywały z racji zmiennych faz rozrządu.

Jeśli rozrząd jest ustawiony na znaki i wiązka elektryki jest sprawdzona i pewna, stawiam na uszkodzenie wariatora faz rozrządu na wałku ssącym.


Na górę
Post: wt lis 13, 2012 9:13 pm 
Offline

Rejestracja: pn maja 10, 2010 3:54 pm
Posty: 0
Lokalizacja: Toruń
mr_simon - dzięki za błyskawiczną odpowiedź. Jak tylko będę miał chwilę na zabawy z kabelkami to pomierzę podane przez Ciebie wartości.
Co do podmiany ECU robił to diagnosta, nie było mnie przy tym, ale nie mam podstaw mu nie wierzyć, to solidny fachowiec. Czy spotkałeś się z taką usterką ECU firmy VDO? Na przykład ze elektrolity wysychały ze starości?


brajtas - moja wiązka na odcinku korytka w głowicy przedstawiała obraz nędzy i rozpaczy, cud że zwarcia nie było, natomiast wiązka przepływomierza wyglądała jak nowa.


Przy okazji poruszenia tematu diagnostyki mam pytanie, jak uzyskać livedata dla M104? Czy stosowny plik można jedyne dostać/kupić od tego Miszy czy ktoś z tu obecnych takim dysponuje. Czy wystarczy dołożyć ten plik do folderu programu i mamy od ręki zakładkę livedata? Czy plik dla M111 da jakiekolwiek rezultaty?

Moje ECU łączy się z programem jak ma na to ochotę. Czy takie problemu z łącznością mają związek z opisywaną usterką?

_________________
W124 320 CE '93
Jeep Cherokee XJ 4.0 '89
ex. W201 190 E 1.8 '91
ex. W123 230 CE '82

To Benz or not to Benz, there's no question!


Na górę
Post: śr kwie 24, 2013 10:05 pm 
Offline

Rejestracja: pn maja 10, 2010 3:54 pm
Posty: 0
Lokalizacja: Toruń
Witam po długiej przerwie.

Zima nie sprzyjała pracom w garażu. Nastała wiosna i wziąłem się do pracy. Zgodnie z sugestiami mr_simon'a pomierzyłem wskazane powyżej wartości i wszystkie mieszczą się w tolerancjach. Ponadto mój nadworny magik zakupił wielokanałowy oscyloskop i zrobiliśmy próby drogowe. Sygnały z czujników wału i wałka są idealne i się nie desynchronizują. Niestety błąd jak był tak jest...

Sugestie co dalej mile widziane

_________________
W124 320 CE '93
Jeep Cherokee XJ 4.0 '89
ex. W201 190 E 1.8 '91
ex. W123 230 CE '82

To Benz or not to Benz, there's no question!


Na górę
Post: czw maja 16, 2013 12:39 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 16, 2007 10:10 am
Posty: 71
Lokalizacja: Wrocław
Skoro wg. wskazań oscyloskopu czujnik położenia "działa" i na pinach wtyczki do ECU ten sygnał też jest - bo rozumiem, że pomierzyłeś rezystancje, napięcie itp. - to cudów nie ma, wg. mnie jest coś nie tak ze sterownikiem. Mój swapowany M104 (dawcą był W140) na Carsofcie "wywala kupę" błędów ale silnik pięknie pali czy zimny czy ciepły, trzyma obroty, jest moc, przyspieszenie itp. Na carsofta z kupionym na "aledrogo" interfejsem - a taki zestaw sam używam - niestety trzeba brać poprawkę.
Wiązkę silnika odbudowywałem sam, wiązkę do sterownika silnika tą idącą "od strony nadwozia" skracałem, praktycznie każdy kabel cięłem i lutowałem, włącznie z tymi ekranowanymi bo te od W140 były stanowczo za długie... ale motor zapalił od pierwszego "strzała". Aż sam się dziwie, że nigdzie się nie "kopnąłem" w tej całej "kablotece". Wymiana samego sterownika ABS-u to 28 kabelków do polutowania bo oczywiście wtyczki w W140 są inne niż w W124.

Podmień sterownik ECU, jeśli chcesz mogę Ci użyczyć na próby sterownik VDO pochodzący z C-klasy M104 2.8 on jest bez immo i pochodzi z manuala - kupiłem go tak na zapas, na razie się nie sprzedał więc mogę Ci go wysłać.

_________________
Brajtas od zawsze miłośnik gwiazdy!
W124 260E '88 swap 280E (M104.944 engine from W140) + Getrag (717.404 Gearbox from W201 2.5 16V Cosworth)
ex:
W123 250 '81 M123, MB 100D 2.4D '91, W201 2.0D '88 OM601, W124 200TE '89 M102, W124 200E ASB '92 M111


Na górę
Post: wt maja 21, 2013 12:55 am 
Offline
swój chłop

Rejestracja: ndz mar 21, 2010 10:51 pm
Posty: 309
Miałem podobny problem, tzn dziwne błędy, zbyt uboga/bogata mieszanka, uszkodzone czujniki itd. Okazało się że problem tkwi w cewkach.

_________________
W140 S320 1996 Obsidian Black.


Na górę
Post: wt maja 28, 2013 10:37 pm 
Offline

Rejestracja: pn maja 10, 2010 3:54 pm
Posty: 0
Lokalizacja: Toruń
brajtas: na początku tej "fascynującej" historii pisałem, że podmieniałem już ECU i nic to nie dało. Te same błędy i to samo zachowanie silnika. Ale dzięki za chęć pomocy.
Co do pomiarów to wszystko wykonałem zgodnie z instrukcjami mr_simona i wszytko niby gra.

WLD_Wlodi: cewek jeszcze nie ruszałem, ale pójdę tym tropem. Błąd mówi o niezrozumiałym sygnale, a "siejąca" cewka teoretycznie może takie cuda powodować.

Idą wakacje, będę miał więcej czasu i zajmę się autem. O wynikach zmagań poinformuję.

_________________
W124 320 CE '93
Jeep Cherokee XJ 4.0 '89
ex. W201 190 E 1.8 '91
ex. W123 230 CE '82

To Benz or not to Benz, there's no question!


Na górę
Post: sob lip 19, 2014 6:12 pm 
Offline

Rejestracja: pn maja 10, 2010 3:54 pm
Posty: 0
Lokalizacja: Toruń
Witam po długiej przerwie.

Auto zostało naprawione!!! Przez zdolnego kolegę, który dysponuje stardiagnozą i logicznie myśli.

Przyczyna usterki był... sabotaż... Mechanik który regenerował wiązkę zamienił miejscami przewody czujnika wałka rozrządu i czujnika temp. powietrza zasysanego. Po prostu jak robił wiązkę i ja rozplótł, to zamienił miejscami kable, a wtyczki są w zasadzie identyczne...

Błąd czujnika powietrza (słaby kontakt) pojawiał się sporadycznie.

Kluczem do rozwiązania problemu okazał się odczyt temp. który wynosił ok 70 st. C. i to dało koledze do myślenia.

Po zamianie kabli miejscami auto odzyskało moc, a po usterce i błędach ani śladu.

Pozdrawiam wszystkich walczących z dziwnymi usterkami. Grzebię w autach już kilka lat i nie wpadłem na to, że ktoś mógł coś popier... Oczywiście zemściło się na mnie to, że nie sprawdzałem WSZYSTKIEGO, albo robiłem to niezbyt dokładnie. Człowiek uczy się całe życie...

Dziękuje wszystkim, którzy próbowali pomóc, szczególnie mr_simon'owi

_________________
W124 320 CE '93
Jeep Cherokee XJ 4.0 '89
ex. W201 190 E 1.8 '91
ex. W123 230 CE '82

To Benz or not to Benz, there's no question!


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 14 ] 

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 27 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl