MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest pn lip 21, 2025 2:08 am

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 60 ]  Przejdź na stronę 1 2 3 4 Następna
Autor Wiadomość
Post: sob kwie 16, 2011 11:21 pm 
Offline
postmajtek

Rejestracja: sob lip 10, 2010 12:22 pm
Posty: 19
Witam otóż mam taki problem kupiłem sobie felgi do mojego w123 sa to 15''7,5 mam na nich opony 195/50 i po założeniu ocierają co mam teraz zrobic? bo jestem zielony w tym temacie mam zastosować dystanse? jak tak to jakie? pomóżcie ....

_________________
wojteksend
MERCEDES W123 200D 1976
MERCEDES W123 240D 1977
VW PASSAT B5 FL 1,9TDI
PEUGEOT BOXER 2,5D
MERCEDES SPRINTER 318 CDI
AUDI A6 C6 2,OTDI


Na górę
Post: ndz kwie 17, 2011 9:18 am 
Offline
wiarus junior

Rejestracja: śr sty 18, 2006 6:59 pm
Posty: 902
Lokalizacja: Legionowo
Dystanse i po kłopocie.


Na górę
Post: ndz kwie 17, 2011 10:34 am 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz lis 26, 2006 12:19 am
Posty: 2399
Lokalizacja: [EL] Łódź
wojteksend pisze:
195/50

Kupiłeś tak niski profil z przekonania czy z niewiedzy?
Przy 15tkach rozmiar najbliższy fabrycznemu to 195/65, ale przy takiej wąskiej i niskiej oponie felga 7,5 cala będzie narażona na uszkodzenia...

205/60 lub 205/65 - w te rozmiary bym celował (po sprawdzeniu że wejdą w nadkola...).

Poszukaj na forum podobnego tematu sprzed tygodnia - były nawet fotki beczek z różnymi konfiguracjami :)

_________________
http://www.malusie.pl - bodziaki dla niemowląt i koszulki dla dzieciaków
Jeep Grand Cherokee 5.2 '96

ex: W123 D30 '83, W126 E28 '83, S123 E23 '85, W201 E23 '92


Na górę
Post: ndz kwie 17, 2011 12:47 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw sty 01, 2009 7:28 pm
Posty: 202
Lokalizacja: prawie Łódź
Nie napisałeś o co obcierają? Jeśli o błotnik to żaden dystans nie pomoże.

_________________
puch 2.2cdi
w639 2.2cdi
ex w638 2.0
ex S124 300 24V
ex 300sel 6.3
ex 300sel 3.5 (dawca)
ex s123 300tutbo
ex s123 300
ex s123 300turbo
ex 280se 3.5
trzech braci 3 kombi....


Na górę
Post: ndz kwie 17, 2011 4:20 pm 
Offline
postmajtek

Rejestracja: sob lip 10, 2010 12:22 pm
Posty: 19
z przodu ocierają o drążki koncówki a z tyłu delikatnie za tarcza o te łapy metalowe czy jakoś tak od dołu opony mam nowe wiec nie bede kupował drugich tu nie chodzi o wysokosc opony a raczej o jej szerokosc bo na wysokosc to nic nie obciera mail juz ktos taki problem? jakie mam kupic dystanse wystarczą przód 15mm tył 10mm?

_________________
wojteksend
MERCEDES W123 200D 1976
MERCEDES W123 240D 1977
VW PASSAT B5 FL 1,9TDI
PEUGEOT BOXER 2,5D
MERCEDES SPRINTER 318 CDI
AUDI A6 C6 2,OTDI


Na górę
Post: ndz kwie 17, 2011 5:19 pm 
Offline
postmajtek

Rejestracja: sob lip 10, 2010 12:22 pm
Posty: 19
ps oznaczenia z felg to et35 7jx15h2

_________________
wojteksend
MERCEDES W123 200D 1976
MERCEDES W123 240D 1977
VW PASSAT B5 FL 1,9TDI
PEUGEOT BOXER 2,5D
MERCEDES SPRINTER 318 CDI
AUDI A6 C6 2,OTDI


Na górę
Post: pn kwie 18, 2011 7:17 pm 
Offline
postmajtek
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob gru 26, 2009 1:38 pm
Posty: 26
Gdzie obcierają? Z tyłu, z przodu?? Z przodu miałem problem przy 15"/7" na oponie 205/65 od 190 15-sto dziurowce z przodu zaczepiały o drążek kierowniczy tak że nie dało się jej w ogóle założyć, dystans 27mm i po problemie. Z tyłu obcierał delikatnie o karoserie, 7mm dystans i po kłopocie. Teraz mam 16"/8" na oponie 205/55 i z przodu dla spokoju dałem tylko 7mm dystans bo odległość felgi od drążka była ok.3mm.


Na górę
Post: wt kwie 19, 2011 12:19 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt wrz 10, 2002 9:54 pm
Posty: 3156
Lokalizacja: prawie Poznań
wojteksend pisze:
Witam otóż mam taki problem kupiłem sobie felgi do mojego w123 sa to 15''7,5 mam na nich opony 195/50 i po założeniu ocierają co mam teraz zrobic? bo jestem zielony w tym temacie mam zastosować dystanse? jak tak to jakie? pomóżcie ....


Ni napisałeś o co ocierają? [chory]

POWODY:
1. Nie kupiłeś felg do W123!
2. Masz zły rozmiar opon.

ROZWIĄZANIE:
1. Kupić felgi o odpowiednim ET lub zastosowac dystans!
2. Kupić na nie opony o odpowiednim/zblizonym do oryginalnego rozmiaru na przykład: 195/65 lub 205/60

_________________
230TE S123 E23'85; 560SEC C126 E56'90; 450SEL W116 E69'75; 280CDI 4MATIC E30D'07
Pozdrowienia z Wielkopolski
604-18-22-31
EX W201E20'86; W124E26'90; W116E28'79; C123E28'81; C126E56'90; C126E56'87; R107E28'78; W126E42'90; R107E50'84; R107E50'88;R129E50'98


Na górę
Post: sob mar 07, 2015 10:19 am 
Offline
postmajtek

Rejestracja: pn lip 23, 2007 11:14 pm
Posty: 47
Mam ten sam problem z et 35
Ale dystans 7mm z przodu powoduje ze felga nie siada na pierscien centrujacy a jak probowalem zalozyc dystans 15m z pierscieniem centrujacym w sobie to nie wchodzi bo piasta ma duzy "łeb"
czy bez pierscieni centrujacych ktos jezdzi?


Na górę
Post: sob mar 07, 2015 12:08 pm 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: pn sty 27, 2003 1:24 am
Posty: 1447
Lokalizacja: Gryfino
Przednia ośka w 123 jest upierdliwa pod względem dystansów, ma stosunkowo dużej średnicy stożek przechodzący z średnicy centrującej koło do osadzenia pokrywki łożyska. Nie ma opcji przejścia przy nawet 40mm dystansie ze średnicy 66,6 na tę samą. Jednym z rozwiązań jest roztaczanie felgi na 72mm ( Audi) i dystans odpowiedniej grubości dla regulacji ET i przejścia ze średnicy 66,6 na 72mm. Nie odważyłbym się na jazdę z dystansem bez kołnierza centrującego koło, wszystkie obciązenia związane z jazdą przenisione są wtedy na szpilki.



ET dla tej ośki powinno oscylować w granicach 23 dla szerokości 7cali z tendencją do zmiejszania, gdy idziemy w szersze koło. Dla przykładu 8,5 szerokie z przodu, ET13.

Tylna os to zupełnie inna piłka, tam szybko mozna przejść w dystansie ze średnicy 66,6 na te samą, poza tym mieści nawet 10,5 cala szerokości.

_________________
https://www.facebook.com/pages/Old-Merc-Garage/618806288213349


Na górę
Post: sob mar 07, 2015 3:26 pm 
Offline
Klubowicz

Rejestracja: wt cze 26, 2007 9:26 pm
Posty: 195
Lokalizacja: Kraków
Stomek pisze:
Nie odważyłbym się na jazdę z dystansem bez kołnierza centrującego koło, wszystkie obciązenia związane z jazdą przenisione są wtedy na szpilki.


Pozwolę sobie się nie zgodzić całkowicie z tym co piszesz. Połączenie felga - piasta jest w 100 procentach połączeniem ciernym, a pierścień centrujący nie ma żywcem nic do tego. Siła nacisku wywołana jest dociągnięciem śrub i to na niej (sile tarcia) "trzyma się" masa auta. Do tego dochodzą siły (dużo większe niż siła nacisku auta) pochodzące od przyspieszania i hamowania - tutaj działa dokładnie ta sama siła tarcia i centrowanie również nie ma nic do tego. Prawidłowo zamocowana felga (śruby z centrowaniem - czy to kulowym czy stożkowym, w zależności od otworów w feldze - dokręcone stopniowo jak w głowicy) nie potrzebuje do niczego pierścienia centrującego.

Oczywiście inną sprawą są skutki niewłaściwego zamocowania felg - ludzie nauczeni są kłaść felgę na pierścieniu centrującym i potem po kolei przykręcać śruby, więc nie mając centrowania (mając złe) montują "na pałę" i stąd bicie felg, czy nawet pęknięte piasty.

Ale z drugiej strony maluchy na cytrynkach się nie rozpadają, a i nawet stare garbusy nieźle się trzymają ;)

Stomek pisze:
ET dla tej ośki powinno oscylować w granicach 23 dla szerokości 7cali z tendencją do zmiejszania, gdy idziemy w szersze koło. Dla przykładu 8,5 szerokie z przodu, ET13.

Przecież taki rozmiar już sporo wystaje z przodu poza obrys auta - i o ile nie obciera od wewnątrz, to obciera z zewnątrz. Zresztą dlatego wszystkie w123 mające z przodu felgi penta (16x8 et11) mają zdjęcia ze skręconymi kołami - żeby nie było widać, że koło wystaje poza auto :) pooglądaj zdjęcia na google
https://www.google.pl/search?q=w123+pen ... AQ&dpr=0.9

_________________
//w123 280e


Na górę
Post: sob mar 07, 2015 9:11 pm 
Offline
postmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr mar 29, 2006 10:24 am
Posty: 5349
Numer GG: 60349017
Lokalizacja: Bolesławiec
Załącznik:
DSCN3295.JPG
DSCN3295.JPG [ 46.41 KiB | Przejrzano 3866 razy ]



Znalazłem w google takie zdjęcie .
Facet twierdzi,że to penta 8j16 z oponą 55-205.
Nie bardzo wystaje .
Pierścienie centrujące lepiej mieć fizyki nie oszukasz [palacz] [palacz]

_________________
W123 200 W123 230E W124 230E W201 190E C124 300CE S210 E420 W140 300SE 2.8 R129 280SL C124 E220 W220 320 CDI
C219 320 CDI


Ostatnio zmieniony ndz mar 08, 2015 10:54 am przez THC, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
Post: sob mar 07, 2015 11:24 pm 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: pn sty 27, 2003 1:24 am
Posty: 1447
Lokalizacja: Gryfino
Wojtek pisze:
Pozwolę sobie się nie zgodzić całkowicie z tym co piszesz. Połączenie felga - piasta jest w 100 procentach połączeniem ciernym, a pierścień centrujący nie ma żywcem nic do tego. Siła nacisku wywołana jest dociągnięciem śrub i to na niej (sile tarcia) "trzyma się" masa auta. Do tego dochodzą siły (dużo większe niż siła nacisku auta) pochodzące od przyspieszania i hamowania - tutaj działa dokładnie ta sama siła tarcia i centrowanie również nie ma nic do tego. Prawidłowo zamocowana felga (śruby z centrowaniem - czy to kulowym czy stożkowym, w zależności od otworów w feldze - dokręcone stopniowo jak w głowicy) nie potrzebuje do niczego pierścienia centrującego.

Oczywiście inną sprawą są skutki niewłaściwego zamocowania felg - ludzie nauczeni są kłaść felgę na pierścieniu centrującym i potem po kolei przykręcać śruby, więc nie mając centrowania (mając złe) montują "na pałę" i stąd bicie felg, czy nawet pęknięte piasty.

Ale z drugiej strony maluchy na cytrynkach się nie rozpadają, a i nawet stare garbusy nieźle się trzymają ;)


Mnie uczono w technikum samochodowym zupełnie inaczej, ale to było 20 lat temu , więc może inetenet teraz lepiej uczy.

Pozwól sobie , kto Ci broni przytaczać po innych temat 126p i francuzików. Nie jest tylko tam powiedziane ,że to były samochody o stosunkowo małej wadze i rozwijające często prędkości , gdzie nawet opona/koło nie wymagało wyważenia dynamicznego, poza tym skoro było tak świetne to dlaczego Fiat i VW w czasie trwającej produkcji wycofał się z tego rozwiązania , a i Francuzi tego nie stosują. Rośnie masa i prędkość, rośnie pęd, wielkość wektorowa która ma w sobie między innymi jednostkę SI [N] A gdzie akcja , tam i reakcja...

I skoro podtoczenie na piascie (średnica centrująca) jest tak mało ważna to dlaczego jest stosowana w ciężarówkach. Przecież licząc miliony kół razy cięzkie kg naddatku materiału to dla firmy miliardowe straty corocznie. I dlaczego podczas awarii tegoż podtoczenia, serwisanci nie puścili mojego kolegi dalej w trasę , choć mieli całkowicie nowe koło. Bo trzeba było wymienić też piastę.

Skoro też pierścienie centrujące są mało ważne i stosowane tylko dla ułatwienia montażu, dlaczego w interecie tyle stwierdzeń o niewyważeniu kół oraz jego zaniku po założeniu pierścieni centrujących?

Niedawno miałem tożsame połaczenie śrubowe, typowo cierne obciążone średnio 200T (obliczone na ponad 300T) z siłami działającymi poprzecznie do osi obrotu, śruby M27 z momentem 600Nm ulegały prawie idealnemu ścięciu, a to właśnie przez niedokładnie pasowanie podobnie dzałających sworzni centrujących. Przy takich rozmiarach dopiero widać , jak naprawdę działa fizyka.

Stomek pisze:
ET dla tej ośki powinno oscylować w granicach 23 dla szerokości 7cali z tendencją do zmiejszania, gdy idziemy w szersze koło. Dla przykładu 8,5 szerokie z przodu, ET13.

Wojtek pisze:
Przecież taki rozmiar już sporo wystaje z przodu poza obrys auta - i o ile nie obciera od wewnątrz, to obciera z zewnątrz. Zresztą dlatego wszystkie w123 mające z przodu felgi penta (16x8 et11) mają zdjęcia ze skręconymi kołami - żeby nie było widać, że koło wystaje poza auto :) pooglądaj zdjęcia na google
https://www.google.pl/search?q=w123+pen ... AQ&dpr=0.9


Tak , i oryginalna Penta 8J16 ET 11 została dopuszczona przez TUV do danego modelu, choć wystawała poza rant... :-?

I ATS Barock 7J15ET23 (tez dopuszczony do ruchu w DE) wystaje... :-?

Popatrz na zdjęcia z podpisu, tam ZW2 8,5J17ET53 ( felga tylko i wyłacznie pod dystans) zamontowana jest na dystansie 40mm, co daje ET wynikowe 13. Tył natomiast 9J17 ET59 na dystanie 40mm, wynikowe 19. Auto to białe 123CE. Oliwkowe 230CE stoi na Ronal R9 8J16 ET 11 205/55/16

_________________
https://www.facebook.com/pages/Old-Merc-Garage/618806288213349


Na górę
Post: ndz mar 08, 2015 12:37 am 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw maja 06, 2010 9:26 pm
Posty: 503
Lokalizacja: Czaplice/dln śląsk
No i jeszcze zmiana felg wymaga ustawienia od nowa całej gepmetrii zawieszenia. Jeżeli zmienił się głębokość osadzenia koła, to zmienia się np promień zataczania. Przy zmianie wysokości koła zmienia się już w zasadzie wszystko- wyprzedzenie, pochylenie i promień zataczania


Na górę
Post: ndz mar 08, 2015 6:22 pm 
Offline
Klubowicz

Rejestracja: wt cze 26, 2007 9:26 pm
Posty: 195
Lokalizacja: Kraków
Stomek pisze:
Mnie uczono w technikum samochodowym zupełnie inaczej, ale to było 20 lat temu , więc może inetenet teraz lepiej uczy.


Ja co prawda nie chodziłem do technikum samochodowego, ale wiedzy nie zdobywałem też w internecie ;) Zresztą... czy szkoła ma tutaj znaczenie?

Stomek pisze:
Pozwól sobie , kto Ci broni przytaczać po innych temat 126p i francuzików. Nie jest tylko tam powiedziane ,że to były samochody o stosunkowo małej wadze i rozwijające często prędkości , gdzie nawet opona/koło nie wymagało wyważenia dynamicznego, poza tym skoro było tak świetne to dlaczego Fiat i VW w czasie trwającej produkcji wycofał się z tego rozwiązania , a i Francuzi tego nie stosują. Rośnie masa i prędkość, rośnie pęd, wielkość wektorowa która ma w sobie między innymi jednostkę SI [N] A gdzie akcja , tam i reakcja...

Nie przytaczam po innych, ale (ktoś kiedyś powiedział, że wszystko co się powiedziało przed "ale" nie ma znaczenia ;) ) źle łączysz wydarzenia. Nikt nie "wycofał się ze złego rozwiązania", tylko wprowadził ułatwienie, mające na celu przyspieszenie działania linii produkcyjnych. Co nie zmienia faktu, że centrowanie nie służy do tego co piszesz :)

Stomek pisze:
I skoro podtoczenie na piascie (średnica centrująca) jest tak mało ważna to dlaczego jest stosowana w ciężarówkach. Przecież licząc miliony kół razy cięzkie kg naddatku materiału to dla firmy miliardowe straty corocznie. I dlaczego podczas awarii tegoż podtoczenia, serwisanci nie puścili mojego kolegi dalej w trasę , choć mieli całkowicie nowe koło. Bo trzeba było wymienić też piastę.


Ehhh... jakby Ci to powiedzieć.... Masz rację ze wszystkim co mówisz... tylko że nie do końca ;) To znaczy, wszystko po pierwszym zdaniu jest ok, tylko widzisz... właśnie w ciężarówkach nie robi się takiego centrowania jak mówisz (właśnie w celu redukcji masy, materiału i kosztów). No chyba, że te pięć małych ząbków służących za centrowanie utrzymuje zgodnie z tym co mówisz masę ciężarówki, a 10 wielkich śrub jest dla picu....

Obrazek


Stomek pisze:
Skoro też pierścienie centrujące są mało ważne i stosowane tylko dla ułatwienia montażu, dlaczego w interecie tyle stwierdzeń o niewyważeniu kół oraz jego zaniku po założeniu pierścieni centrujących?


Ej, a mówiłeś, żeby nie powtarzać za internetem... pisałem już dlaczego tak jest - montowanie "na pałę"


Stomek pisze:
Niedawno miałem tożsame połaczenie śrubowe, typowo cierne obciążone średnio 200T (obliczone na ponad 300T) z siłami działającymi poprzecznie do osi obrotu, śruby M27 z momentem 600Nm ulegały prawie idealnemu ścięciu, a to właśnie przez niedokładnie pasowanie podobnie dzałających sworzni centrujących. Przy takich rozmiarach dopiero widać , jak naprawdę działa fizyka.

Nie widzę związku. Nie mówimy o skutkach złego wycentrowania, tylko o przenoszeniu obciążenia przez pierścień centrujący w połączniu felga - piasta

Stomek pisze:

Tak , i oryginalna Penta 8J16 ET 11 została dopuszczona przez TUV do danego modelu, choć wystawała poza rant... :-?

I ATS Barock 7J15ET23 (tez dopuszczony do ruchu w DE) wystaje... :-?

Popatrz na zdjęcia z podpisu, tam ZW2 8,5J17ET53 ( felga tylko i wyłacznie pod dystans) zamontowana jest na dystansie 40mm, co daje ET wynikowe 13. Tył natomiast 9J17 ET59 na dystanie 40mm, wynikowe 19. Auto to białe 123CE. Oliwkowe 230CE stoi na Ronal R9 8J16 ET 11 205/55/16


Proszę Cię wyprowadź mnie z błędu i pokaż mi zdjęcie tych zw2 na wyprostowanych kołach od przodu albo od góry. Chciałbym, żeby było tak jak mówisz, bo chciałbym dać te 8.5 z przodu i 9.5 z tyłu kiedyś u siebie :)

Swoją drogą w końcu jakaś ciekawa dyskusja się wywiązała :)

_________________
//w123 280e


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 60 ]  Przejdź na stronę 1 2 3 4 Następna

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl