MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest pn lip 21, 2025 2:12 am

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 60 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 Następna
Autor Wiadomość
Post: pn mar 09, 2015 1:37 pm 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: pn sty 27, 2003 1:24 am
Posty: 1447
Lokalizacja: Gryfino
Wojtek pisze:
Nie przytaczam po innych, ale (ktoś kiedyś powiedział, że wszystko co się powiedziało przed "ale" nie ma znaczenia ;) ) źle łączysz wydarzenia. Nikt nie "wycofał się ze złego rozwiązania", tylko wprowadził ułatwienie, mające na celu przyspieszenie działania linii produkcyjnych. Co nie zmienia faktu, że centrowanie nie służy do tego co piszesz :)


Wojtek pisze:
Ej, a mówiłeś, żeby nie powtarzać za internetem... pisałem już dlaczego tak jest - montowanie "na pałę"


Nigdzie nie napisałem , aby nie powtarzać za internetem, to bardzo dobra kopalnia wiedzy . Sam obecnie z niej korzystam, bo ograniczony miejscem nie mam skąd indziej czerpać. Niestety często jednak jej zawartośc nie jest sprawdzona pod względem merytorycznym i każdy musi sam oddzielić wiadomości pożyteczne od tych nic nie wartych.
Wracając do Francuzików i wprowadzeniu ułatwienia przyśpieszającego pracę linii produkcyjnych chetnie poznałbym genezę oraz żródło. Z mojego doświadczenia najłatwiej jest założyć koło jeśli mamy szpilki wystające z piasty (popularne w japończykach obecnie).Tak też miały owe stare franuzy, więc centrowanie koła przy montazu było załatwione. Mimo to kształt felgi wokół średnicy podziałowej otworów montażowych miał przekrój półkola i felga była dociśnięta podkładkami w kształcie półfasoli. Skoro wystarczyłoby , jak twierdzisz , połączenie cierne, możnaby to załatwić podkładką płaską lub sprężynową, a nie kombinować w wymyślnym kształtem podkładki. Ja sądzę, że w tym przypadku podkładki spełniały rolę elementów centrujących koło podczas jazdy. Taki DS miał ich już pięc zamiast trzech.




Wojtek pisze:
Ehhh... jakby Ci to powiedzieć.... Masz rację ze wszystkim co mówisz... tylko że nie do końca ;) To znaczy, wszystko po pierwszym zdaniu jest ok, tylko widzisz... właśnie w ciężarówkach nie robi się takiego centrowania jak mówisz (właśnie w celu redukcji masy, materiału i kosztów). No chyba, że te pięć małych ząbków służących za centrowanie utrzymuje zgodnie z tym co mówisz masę ciężarówki, a 10 wielkich śrub jest dla picu....


To jest właśnie inżynieria materiałowa i takie kilka cycków wystarcza do centrowania koła w ciężarówce... z przodu. Przyjrzyj się jaką grubość ma ten cycek (dobre kilka mm), poza tym zakończony jest półokrąglo, aby nie powstawało osłabienie materiału na karbie. Największa os przednia dostepna dla aut tego typu to 9T, więc 4,5 na koło, co przy takim rozmiarze felgi/opony nie jest niczym szczególnym. Są to jednak osie do specjalnych przeznaczeń ( ciężarówki z dźwigiem itp.), zwykłe szosowce mają te ośki mniejsze.
Gdyby miały one służyć do pomocy przy montażu koła, statycznie obciązone ca. 60-80kg świetnie spisały by się o połowę mniejsze albo wręcz trzy kołki ustalające wkręcone lub wbite w piastę, wszak trzy punkty już wystaczą do wycentowania.
Jeśli spojrzysz na zdjęcia poniżej tylne piasty mają w większości podtoczenia centrujące lub „cycki” sa wzmocnione w kształcie odlewu. Tam dopiero zaczyna sie waga cieżka.








Wojtek pisze:
Stomek pisze:
Niedawno miałem tożsame połaczenie śrubowe, typowo cierne obciążone średnio 200T (obliczone na ponad 300T) z siłami działającymi poprzecznie do osi obrotu, śruby M27 z momentem 600Nm ulegały prawie idealnemu ścięciu, a to właśnie przez niedokładnie pasowanie podobnie dzałających sworzni centrujących. Przy takich rozmiarach dopiero widać , jak naprawdę działa fizyka.

Nie widzę związku. Nie mówimy o skutkach złego wycentrowania, tylko o przenoszeniu obciążenia przez pierścień centrujący w połączniu felga - piasta


Ja natomiast widzę bardzo duży. Tożsame połączenie cierne między dwiema flanszami , które tylko ze względów kontrukcyjnych dostało centrowanie na średnicy podziałowej, a nie w osi obrotu. Tak samo obracając poddane zmiennym obciążeniom prostopadłym do tej osi. Przy słabym centrowaniu szpilki zostawały poddawane zmiennym obciążeniom na zginanie raz w jednę , raz w drugą stronę, mimo nie widocznym nawet przy średnicy ponad 1000mm flanszom , ruchu połaczonych flansz między sobą. Materiał jednej szpilki uległ zmęczeniu, została ścięta na styku flansz, dalej mechanizm analogiczny w tempie lawinowym.
Tak samo jest przy połączeniu piasta-koło. Absolutnie nie neguję tu ,że jest to połaczenie cierne i tarcie odgrywa tu największą rolę. Połączenie śrubowe jest jednak zaprojektowane głownie tak, że szpilka poddana jest rozciąganiu. Podczas jazdy jednak występują inne siły ( np. Ścinające) od poprzecznych naprężeń i aby zapewnić jak najlepsze warunki pracy dla szpilki i aby ona dalej mogła utrzymywać napięcie miedzy powierzchniami, stosowane jest centorwanie koła, właśnie gdy się kręci.
Uważam więc, że centrowanie koła jest równie ważne podczas jazdy jak i połaczenie cierne między elementami i nie powinno się aboslutnie go lekceważyć i sprowadzać do poziomu wspomagania przy statycznym montażu. Szczególnie ważne jest jednak przy felgach aluminiowych , gdzie szpilki o tej samej średnicy są zwykle dłuższe i bardziej narażone na zginanie.

Wojtek pisze:
Proszę Cię wyprowadź mnie z błędu i pokaż mi zdjęcie tych zw2 na wyprostowanych kołach od przodu albo od góry. Chciałbym, żeby było tak jak mówisz, bo chciałbym dać te 8.5 z przodu i 9.5 z tyłu kiedyś u siebie


Proszę bardzo, tutaj 9cali (9,5 cala , nie pamiętam) jeszcze w fazie prób na dystansie 30mm, jak widać wciąż za daleko od rantu błotnika. Finalnie zostało na 40mm, choć mógłby pójść jeszcze większy dystans. Ja bym się jednak nie odważył na więcej. Tylna wnęka 123 jest bardzo pojemna, największe koło bez ingerencji widziałem 10,5J17, a słyszałem o 11,5cala. Nie wiem jednak czy był rolowany rant.


Załączniki:
f0424832.jpg
f0424832.jpg [ 25.43 KiB | Przejrzano 3126 razy ]
f0419776.jpg
f0419776.jpg [ 29.98 KiB | Przejrzano 3126 razy ]
piasta-kola-volvo-b10-b7-tyl.jpg
piasta-kola-volvo-b10-b7-tyl.jpg [ 26.14 KiB | Przejrzano 3126 razy ]
piasta ty daf xf.jpg
piasta ty daf xf.jpg [ 30.98 KiB | Przejrzano 3126 razy ]
Tir koło przód.jpg
Tir koło przód.jpg [ 25.17 KiB | Przejrzano 3126 razy ]
koo ds21.jpg
koo ds21.jpg [ 8.66 KiB | Przejrzano 3126 razy ]

_________________
https://www.facebook.com/pages/Old-Merc-Garage/618806288213349
Na górę
Post: pt mar 13, 2015 7:47 am 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr sie 17, 2005 12:31 pm
Posty: 855
Lokalizacja: [ZGL]
Wtrące swoje 3 grosze : mam w firmie praktycznie same Fordy Transit - na pojedynczym kole nie ma pierścienia centrującego i nigdy nie było problemów ze szpilkami kół (żadna nie uległa uszkodzeniu przez tarcie felgi o szpilkę). Siła tarcia przy odpowienim momencie dokręcania eliminuje konieczność stosowania pierścieni centrujących.

_________________
"Moto - Abc" 609 633 024

Mechanika, Instalacje LPG, Holowanie 24/7


Na górę
Post: pt mar 13, 2015 10:41 am 
Offline
Klubowicz

Rejestracja: wt cze 26, 2007 9:26 pm
Posty: 195
Lokalizacja: Kraków
ja pamiętam o temacie, tylko zbieram siły ;) chcę zamodelować piastę i felgę i zrobić analizę MES :) I dalej twierdzę, że:

1. Felga musi być wycentrowana
2. Pierścień centrujący nie przenosi obciążeń

:) (muszę znaleźć czasu trochę, jak już mam jakiś to składam beczkę do kupy)

_________________
//w123 280e


Na górę
Post: śr mar 18, 2015 3:14 pm 
Offline
kombatant

Rejestracja: pn kwie 29, 2002 9:49 am
Posty: 3594
Lokalizacja: WAWA
Nie było mnie tu wieki, a takie ciekawe polemiki się toczą:)
Czasu od ostatniego posta minęło trochę, więc dorzucę nieco pod ten płomyk:
Książka "Podwozia samochodów- Podstawy konstrukcji" Joersen Reimpell, Juergen Betzler, WKŁ 2001
rozdział 2.3.4 Mocowanie kół
"(...) Ze względu jednak na możliwość wystąpienia w takim połączeniu (Śruby z łbem kulistym/stożkowym) odchyłek położenia środka koła względem piasty, w szybkich samochodach osobowych wprowadza się centrowanie na piaście. Osadzony na piaście pierścień koła ma otwór o wymiarach tolerowanych (...)".
i to tyle jesli chodzi o otwór centrujący w 450 stronicowej publikacji o podwoziach i jej dwu stronicowym paragrafie o mocowaniu kół, wszystko w rozdziale o kołach. Piszą o wpływie rozstawu śrub na przenoszenie momentu, metodzie zapewnienia stałego docisku koła do piasty itd...
Oryginalnie Vogel Verlag 2000, wiec nie tak stare i z kraju, gdzie juz parę konstrukcji wdrożono. Ale może się mylą lub coś pominęli. Ja tam się tego mało uczyłem, książka absolutnym przypadkiem leży na półce.

A odnośnie obcierania, to jeżeli nie naciąga się opony 185/30 na felgę 10J to oprócz tego czy felga obciera od wewnątrz czy zewnątrz, to może mieć znaczenie szerokość opony.

Może zamiast modelować wszystko w MES policzyć szybko inzyniersko stosunek sił od obciążenia ciężarem do obiążenia od scinania momentem przy hamowaniu?

Z pozdrowieniami

_________________
W108 - 250 S 1967
S123 - 300TD 1982 Rudolf
S123 - 300TD 1985 Burak


Na górę
Post: pn kwie 20, 2015 1:49 pm 
Offline
nowy

Rejestracja: pn kwie 20, 2015 1:38 pm
Posty: 2
Witam,

A w takim razie mam do was drodzy koledzy pytanie.
Posiadam felgi 7Jx15 ET32, jak na zdjęciu.
Jakie byście opony polecali, aby w ładny sposób wypełniły nadkola Mercedesa W123 ?

Pozdrawiam


Na górę
Post: pn kwie 20, 2015 4:27 pm 
Offline
postmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr mar 29, 2006 10:24 am
Posty: 5349
Numer GG: 60349017
Lokalizacja: Bolesławiec
1956515 lub 2056015

_________________
W123 200 W123 230E W124 230E W201 190E C124 300CE S210 E420 W140 300SE 2.8 R129 280SL C124 E220 W220 320 CDI
C219 320 CDI


Na górę
Post: pn kwie 20, 2015 11:17 pm 
Offline
nowy

Rejestracja: pn kwie 20, 2015 1:38 pm
Posty: 2
THC pisze:
1956515 lub 2056015


Dzięki wielkie za szybką odpowiedź.

Btw pod poprzednim postem nie wstawiłem zdjęcia.
Oto ono:


Załączniki:
20131018_123344.jpg
20131018_123344.jpg [ 30.04 KiB | Przejrzano 2838 razy ]
Na górę
Post: wt kwie 21, 2015 8:22 am 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz wrz 13, 2009 10:40 pm
Posty: 621
Lokalizacja: pogranicze DLW i DJE
Cytuj:
7Jx15 ET32

Z takim ET przy siedmiu calach to musisz rzeźbić dystans na przód co najmniej 7-8mm, więc zacznij od tego ;)

_________________
Samochody się psują. Nasze rzadziej niż inne.
'87 300TDT & '88 300TDT & '90 300TDT


Na górę
Post: wt kwie 21, 2015 8:09 pm 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz lis 26, 2006 12:19 am
Posty: 2399
Lokalizacja: [EL] Łódź
195/65 na feldze 7 cali to proszenie się o zniszczone ranty (wiem, bo miałem).
Można szukać jak najszerszej opony, ale chyba prościej pójść w 205/60 lub 205/65 (ogólnie szukaj czegoś co odpowiada oponie 195/70R14 bo taka była fabrycznie).
Co do ET i dystansów - idealnie pasuje tam 7 cali i ET 24-25 (miałem Ronale z takimi parametrami i było OK).

_________________
http://www.malusie.pl - bodziaki dla niemowląt i koszulki dla dzieciaków
Jeep Grand Cherokee 5.2 '96

ex: W123 D30 '83, W126 E28 '83, S123 E23 '85, W201 E23 '92


Na górę
Post: pn maja 11, 2015 12:01 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt kwie 06, 2007 8:29 pm
Posty: 1605
Lokalizacja: LBN/WAW
Panie i Panowie, odgrzeje kotleta i się upewnię czy na felgę rial 15x7 rial (ET 23) , mogę szukać opon 205/50/15 czy coś o jeszcze wyższym profilu ?

_________________
C123 E28 AUT`82 RHD-"Komornik"-narazie...


"litr benzyny wlej do żył żebys zły i twardy był"


Ostatnio zmieniony pn maja 11, 2015 2:55 pm przez buckswizz, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
Post: pn maja 11, 2015 1:51 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: czw lis 04, 2010 3:25 pm
Posty: 481
Lokalizacja: Frombork
kolego,usciślij troche. bo pierw napisałeś,że felga 15x7 a potem,że opona 16. domyślam się,że masz 16. szerokośc 205 moim zdaniem idealna. co do wysokosci to 50 będzie się prezentowała zacnie,ale będziesz musiał latać ostrożnie. ja mam na swoich 205/55/16. myśle,że wygląda niezle i jest w miare
bezpiecznie. tzn też nie zamierzam latać na oślep.
jak chcesz to jutro moge cyknąć foty jak to u mnie wygląda.

_________________
obecnie:
W123 240D USA '82
W123 300TDT USA '81
W123 250 sedan '81
vw Touran 1.9 dsg - na codzień. wierny jak beczka.


Na górę
Post: pn maja 11, 2015 2:54 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt kwie 06, 2007 8:29 pm
Posty: 1605
Lokalizacja: LBN/WAW
Kowal_80 pisze:
kolego,usciślij troche. bo pierw napisałeś,że felga 15x7 a potem,że opona 16. domyślam się,że masz 16. szerokośc 205 moim zdaniem idealna. co do wysokosci to 50 będzie się prezentowała zacnie,ale będziesz musiał latać ostrożnie. ja mam na swoich 205/55/16. myśle,że wygląda niezle i jest w miare
bezpiecznie. tzn też nie zamierzam latać na oślep.
jak chcesz to jutro moge cyknąć foty jak to u mnie wygląda.


hej, mea culpa oczywiście chodzi o 15

_________________
C123 E28 AUT`82 RHD-"Komornik"-narazie...


"litr benzyny wlej do żył żebys zły i twardy był"


Na górę
Post: pn maja 11, 2015 7:20 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: śr sty 09, 2013 2:26 pm
Posty: 104
Lokalizacja: Jarosław
Kowal_80 pisze:
kolego,usciślij troche. bo pierw napisałeś,że felga 15x7 a potem,że opona 16. domyślam się,że masz 16. szerokośc 205 moim zdaniem idealna. co do wysokosci to 50 będzie się prezentowała zacnie,ale będziesz musiał latać ostrożnie. ja mam na swoich 205/55/16. myśle,że wygląda niezle i jest w miare
bezpiecznie. tzn też nie zamierzam latać na oślep.
jak chcesz to jutro moge cyknąć foty jak to u mnie wygląda.


dawaj lepszą fotkę :) bo sam jestem ciekaw jak to wygląda [zlosnik], ja cyknę fotkę za jakiś miesiąc jak moja beczka wygląda na 16x9 i 16x8 :) et felgi nie pamiętam i nie mam jak sprawdzić bo leżą u lakiernika [jezyk4]

_________________
Mercedes W123 240D ( om616 )
Audi A6 C4 2,8 Quattro (AAH)
EX Audi 80 Competition
EX Ford Scorpio 2,9 4x4


Na górę
Post: pt maja 15, 2015 2:51 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: czw lis 04, 2010 3:25 pm
Posty: 481
Lokalizacja: Frombork
wrzucam z opuznieniem,ale i tak Kolega ma inny rozmiar felgi. niemniej może komuś kiedyś się przyda. a i przy okazji się pochwale ;)
aha i pytałeś o 205 na 7,ja jednak mam 195 na 7 i mimo wszystko już delikatnie wyłazi na boki. na 205 napewno pójdzie ciut wyżej ale też i badrdziej się wyleje na zewnątrz.
Obrazek
przy okazji pokaże też tył. 9J i opona 215/50,wyszedł lekki naciąg i tak miało być
Obrazek
Pozdrawiam

_________________
obecnie:
W123 240D USA '82
W123 300TDT USA '81
W123 250 sedan '81
vw Touran 1.9 dsg - na codzień. wierny jak beczka.


Na górę
Post: pt maja 15, 2015 10:37 pm 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: pn sty 27, 2003 1:24 am
Posty: 1447
Lokalizacja: Gryfino
To i ja swoje 5gr podrzucę: 205/55/16 na Ronal R9 8J16 ET11. Auto na sprężynach -40mm, stabilnie i wciąż komfortowo, nic nie obciera.


Załączniki:
10262013_644696355624342_3152688482527044093_n (1).jpg
10262013_644696355624342_3152688482527044093_n (1).jpg [ 31.91 KiB | Przejrzano 2672 razy ]

_________________
https://www.facebook.com/pages/Old-Merc-Garage/618806288213349
Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 60 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 Następna

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl